Rolgrootzeil aanpassen

U heeft een mast met een ingebouwd of aangebouwd rolreefsysteem.

Een veel voorkomend probleem: Het rolgrootzeil rolt zwaar en moeilijk in en uit de mast.

Mogelijke oorzaken:
1) De mast is te rond getrimt. De ronddraaiende buis (het profiel) in de mast is nu ook gebogen en dat draait niet soepel.
2) Het zeil wordt te los opgerold omdat het te bol is of omdat de uithaallijn niet iets strak wordt gehouden bij het inrollen.
3) Het zeil is te stug of simpelweg van te zwaar (dus te dik) doek gemaakt.
4) De uithaal/inhaallijn geeft te veel weerstand.
5) Het systeem moet worden gesmeerd of de lagering is kapot.
6) Het zeil heeft zeillatten en die moeten door de smalle gleuf in de mast, dat gaat niet soepel en ze verdikken het zeil.

Rolgrootzeil vlakker maken:
Als het zeil wat ouder is en te bol is geworden dan kan dat in de meeste gevallen wel wat vlakker worden gemaakt. Het zeil wordt dan voorin (bij het voorlijk) minder bol gemaakt. De voorlijktape (lufftape), die in het rolprofiel van uw mast schuift, wordt dan losgemaakt. Het teveel aan doek langs het voorlijk wordt weggesneden en het voorlijk wordt er weer aangestikt. Voor ons een routine klus en als het zeil verder nog in goede staat is dan is deze optie zeker het overwegen waard. Stuur ons wat foto's van uw zeil (liefst zeilend) en we maken een vrijblijvende prijsopgave. U kunt het zeil natuurlijk ook bij ons langsbrengen. De boot hoeft niet (maar mag wel) naar Volendam. Wij spannen het zeil bij ons in de zeilmakerij uit en stellen de diagnose waarna we een prijsopgave maken. 

De zeillatten in het achterlijk van het rolzeil veroorzaken vaak problemen:
Als u kijkt onder de knop Zeilen / grootzeil in het hoofdmenu en u scrolt door naar Rolgrootzeil dan ziet u dat wij een nieuw rolgrootzeil vrijwel altijd zonder zeillatten uitvoeren. Het oorspronkelijke doel van de vertikaal geplaatste zeillatten is om het achterlijk te kunnen uitbouwen (rond snijden) en zo het zeil wat meer oppervlakte achterin te geven. Dat uitbouwen van het achterlijk kan echter maar in zeer beperkte mate. Simpelweg omdat de verticaal geplaatste latten te weinig drukkracht naar boven geven. Het verschil tussen een uitgebouwd (rond) achterlijk met zeillatten en een hol gesneden achterlijk zonder zeillatten, zoals wij dat meestal doen, is vaak maar een fractie van een M2. De vertikaal geplaatste zeillatten moeten precies recht voor de gleuf in de mast komen als het zeil in of uit wordt gerold. Bij een nieuw zeil zal dat minder problemen geven dan bij een wat ouder zeil dat al wat boller is geworden. Een te los opgerold zeil helpt ook niet echt mee. Komt een zeillat niet recht voor de gleuf in de mast dan zal die er getordeerd (als een wokkel) worden ingerold en dan loopt de hele boel in de mast vast. Elke zeillat vormt een (onwelkome) verdikking in het zeil waardoor het in en uitrollen zwaarder wordt. 

De zeillatten laten verwijderen uit uw rolgrootzeil: 
Dat is voor ons een routineklus. De zeillatten gaan uit de latzakken maar de latzakken zelf laten we meestal zitten omdat we het zeil niet willen verzwakken. Alles wat "dikte veroorzaakt" zoals inwendige versterkingen in de latzakken worden verwijderd. Vervolgens snijden we het achterlijk iets hol  

   rolgrootzeil aanpassen

Afb 1) hierboven: op de foto links het ronde achterlijk van onderaf gezien en op de foto rechts is het van bovenaf gezien. Let op de vertikaal geplaatste (bij dit rolgrootzeil niet doorlopende) zeillatten. Onderin de zeillatzakken (pockets) is op de linker foto duidelijk de verdikking te zien, die wordt verwijderd. Op het achterlijk is inmiddels al te zien wat er straks wordt afgesneden.

rolgrootzeil verbouwen   rolgrootzeil hol maken

Afb 2) hierboven: De verdikkingen van de latzakken zijn verwijderd, het achterlijk is hol gesneden, er is een nieuwe tape langs gestikt en er is een trimlijn met clamcleat in het achterlijk gemaakt. Het zeiloppervlak is maar een fractie kleiner geworden maar daar staat tegenover dat het rolzeil veel makkelijker in en uitrolt, niet meer klappert in het achterlijk en de windstroom naar achteren beter loost. 

Afb 3) hierboven: Dit rolgrootzeil heeft (had) 4 doorlopende zeillatten. Het teveel aan achterlijkronding is inmiddels weggesneden en de volgende stap is het afwerken van het achterlijk met een nieuwe tape en een trimlijn met clamcleat. U ziet dat er maar een miniem deel van het totale zeiloppervlak wordt ingeleverd.   

rolgrootzeil

Afb 4) hierboven: de zeillatten uit het rolgrootzeil van deze Contest 37 zijn verwijderd en het achterlijk is hol gemaakt.

Wanneer kan het?
Natuurlijk kunt u het hele jaar door bij ons terecht maar voor dit soort klussen is het najaar en de winter de beste tijd omdat het hier dan rustiger is dan in het voorjaar en de zomer. Als u de boot winterklaar heeft gemaakt en de zeilen er toch af gaan kunt u ze wat langer missen en hebben wij meer tijd om dit zorgvuldig te doen. Uiteraard maken we altijd vooraf een prijopgave.