Sailtrack mastrail systeem


 

Strong Sailtrack & slide system

Het externe mastrail systeem voor aluminium, hout, koolstof en composietmasten.

 

 

Het Strong Sailtrack & slide mastrail systeem bestaat uit externe mastgroef gemaakt van een hoogwaardige kunststof met een zeer lage wrijvings coëfficient. Het wordt compleet geleverd met bijpassende gepolijste RVS leuvers en lathouders. De leuvers en lathouders zijn speciaal ontworpen voor doorgelatte grootzeilen. Echter ook voor niet doorgelatte grootzeilen is het systeem goed te gebruiken. Bij een geïnstalleerde Strong mastrail zal het hijsen en strijken van het grootzeil heel licht en probleemloos gaan, ook onder een hoek met de wind. Het systeem wordt aangeboden voor een prijs per meter compleet met alle benodigde sledes en lathouders. De stapelhoogte van de sledes is laag bij een opgedoekt grootzeil en het systeem is lichter en voordeliger dan systemen met een metalen rail en kogelgelagerde sledes. Door het ontbreken van kogels of lagers in de sledes is het systeem onverwoestbaar, betrouwbaar en loopt zeker zo licht als een veel duurder gelagerd systeem

De rail

De Strong Sailtrack mastrail wordt gemaakt van zwart UHMW-PE. Deze kunststof heeft een zeer lage wrijvingsweerstand en is schokbestendig. Het materiaal is bestand tegen UV stralen en de invloed van zout water. De mastrail kan uit één stuk gemaakt worden tot een lengte van 18 meter en wordt op een rol aangeleverd.  De binnenzijde van de mastgroef wordt voor elke mast op maat gefreesd. De buitenzijde heeft een vaste maat voor de bijgeleverde RVS zeilsledes. De mastrail is eenvoudig te installeren, ook met een staande mast.

 

            

 

 

 

Zeilsledes (leuvers) en onderdelen

De RVS Strong mastrail leuvers zijn extreem glad afgewerkt.  De leuvers hebben een M-10 schroefdraad en passen op een aantal merken latspanners zoals bijvoorbeeld SDA, Battslide, Aquabatten en Rutgerson ( zie de knop Zeilen / doorgelat grootzeil in het hoofdmenu aan de linkerkant van het scherm). Indien nodig kunt u de Strong lathouders in het grootzeil (laten) monteren. Deze lathouders zorgen ervoor dat de latten op de juiste manier in de houders worden gefixeerd. Ze zijn voorzien van een cardanische verbinding met de RVS slede die in de mastrail loopt. De latten kunnen zich dus vrij bewegen tijdens het hijsen en strijken van het grootzeil. De bijgeleverde lathouders zijn voor zowel platte als ronde zeillatten geschikt.

 

Hierboven een overzicht van de diverse Saitrack onderdelen. Standaard zijn de sledes (leuvers) van RVS. Ze zijn echter ook in messing leverbaar.

  • 200A  = kleine lathouder met 400 leuver
  • 200B  = grote lathouder met 400 leuver
  • 400    = 5 cm lange leuver met M-10 draad
  • 401    = 5 cm leuver
  • 402    = universele pin M-10. Past op 400-401-600 en past in 200A en 200B 
  • 403    = leuver speciaal voor bepaalde merken lathouders
  • 500    = topplaat leuver 7,6 cm lang.
  • 600    = leuver van 2,5 cm lang. Wordt in grootzeil gebruikt tussen de latten in.

Stapelhoogte van de leuvers: type 600=2,5 cm, type 400/401=5 cm en type 500=7,6 cm

 

Zelf meten en monteren of laat het door Zeilmakerij Volendam doen.

Het Strong mastrailsysteem is eenvoudig zelf te meten en te monteren. U kunt het ook door ons laten doen. Meten kunnen we op locatie, voor montage kunt u het beste aanleggen voor onze zeilmakerij aan de haven in Volendam. (zie de knop "waar vindt u ons" in het hoofdmenu aan de linkerkant van het scherm). Ook het verwisselen van de zeilsledes en de eventuele lathouders is bij onze zeilmakers uiteraard in vertrouwde handen. Naast het monteren van de sledes kijken wij uw grootzeil natuurlijk direct helemaal goed na.

 

De montage stap voor stap

 

 

1) Afbeelding hierboven: verwijder eventuele bramen en scherpe randen van het mastslot met een vijl zodat de Strong mastrail gemakkelijk in de mastgroef kan worden geschoven.

 

 

2) Afbeelding hierboven: neem de opgerolde mastrail uit de doos en snij de eerste drie of vier binders de de bovenkant vasthouden los. Buig de eerste meter voorzichtig gedurende 30 seconden in dezelfde richting als waarin de mastrail is opgerold.

 

 

3) Afbeelding hierboven: plaats de Strong mastrail in het mastslot en schuif de rail in de groef van de mast waar normaal de sledes van het grootzeil inlopen.

 

 

4) Afbeelding hierboven: schuif de Strong mastrail helemaal naar boven tot aan het topbeslag van de mast.

 

 

5) Afbeelding hierboven: laat de Strong mastrail nu 4 cm zakken. Dit is nodig omdat de kunststof rail bij hoge temperaturen kan gaan uitzetten. Ook bij het achterover buigen van de mast heeft de rail wat extra ruimte nodig.  Zorg ervoor dat de bovenkant van de Strong mastrail niet het topbeslag, een valuitgang of een katrol kan blokkeren.

 

 

6) Afbeelding hierboven: druk de Strong mastrail onderaan tegen de mast en schroef het onderste deel vast in de gleuf met de bijgeleverde speciale matgleuf moeren (slugs).

 

 

7) Afbeelding hierboven: borg de RVS eindstophouder met de meegeleverde RVS pen en RVS borgringetje. De Strong mastrail is nu klaar voor gebruik. Onder de RVS eindstophouder is in de rail ruimte gemaakt om de RVS sledes in te voeren. Zet de rail zo laag mogelijk op de giek. Dit verlaagt de stapelhoogte van de zeilsledes en is handig bij het reven van het grootzeil. Is de rail te lang? Kort deze dan aan de bovenkant in. Wilt u de leuvers in of uit de rail brengen dan verwijdert u simpelweg de RVS eindstophouder.

 

 

 

8) Afbeelding hierboven: de situatie boven in de mast bij gehesen grootzeil als alles correct is gemonteerd. Het eind van de Strong mastrail zit ongeveer 4 cm onder de valuitgang in de mast.

 

Opgeven van de maten

Het deel van de Strong mastrail dat in de gleuf van de mast wordt geschoven, wordt door de fabrikant langs de totale lengte van de rail op maat gefreesd. Om er zeker van te zijn dat de Strong mastrail precies in uw mastgroef past zijn een aantal maten nodig zoals: de mastgroef breedte (A) en de mastgroef wanddikte (B) Heeft u een externe mastgroef dan is de breedte (B) daarvan van belang. De benodigde lengte van de rail kunt u meten door een meetlint op te hijsen met het grootzeilval. Tip: Hijs ook een lijn mee naar boven voor het geval het meetlint breekt. Trek het meetlint zo hoog mogelijk omhoog tot die niet verder gaat en neem de maat tot het lummelbeslag.

 

 

De maatschijf:

Om de maten van de mastgroef te nemen is een setje maatschijven ontwikkeld die hierboven zijn afgebeeld. U kunt ze bij ons ophalen of, indien gewenst, sturen we ze naar u op. Hieronder ziet u hoe u de maatschijf moet gebruiken:

 

 

Afbeelding hierboven: Neem nu de maatschijf met de cijfers en en zoek de juiste dikte en breedte van de binnenkant van de groef in uw mast. Ook hier geldt dat de lip overal goed moet aansluiten zonder vast te lopen. 

 

 

Afbeelding hierboven: Neem de maatschijf met de letters en kies het lipje dat qua breedte het beste aansluit  in de groef van uw mast. Beweeg nu de maatschijf in de mastgroef van beneden naar boven en overtuig uzelf er van dat deze overal naadloos aansluit zonder vast te lopen.

 

Voor een externe mastgroef is geen maatschijf beschikbaar. Geef de exacte maat aan ons op, laat het ons meten of breng een stukje van de rail langs.

 

Afbeelding hierboven: Vanaf 2011 leverbaar: de nieuwe topplankslede, ook met tuimelbout uit te voeren zodat de topplank van het grootzeil snel van de slede kan worden losgemaakt. Het grootzeil kan dan gemakkelijker worden weggevouwen en vlakker worden opgedoekt op de giek.    

 

Hoe vraag ik een prijsopgave aan?

Open het offerte aanvraag formulier onder de knop "offerte aanvragen" in het hoofdmenu aan de linkerrkant van het scherm. Het Strong mastrail systeem wordt aangeboden als een prijs per meter rail inclusief alle benodigde sledes en lathouders. Voor een eerste prijsopgave hebben we dus alleen de lengte van de rail nodig.

Meet het voorlijk van uw grootzeil op en u weet ongeveer de lengte.

Vul verder het formulier zo volledig mogelijk in.

 

Meer informatie

Meer informatie, videofilms en handleidingen in PDF vindt u op de webstie van  de importeur voor de Benelux: Rosch Marine in Zaandijk en op de website van de fabrikant: Tides Marine Ltd.

 

Klik hier om door te linken naar de website van de importeur: Rosch Marine.

Klik hier om door te linken naar de website van de fabrikant: Tides Marine Ltd 

U kunt ook doorlinken via de knop "Links" in het hoofdmenu.

 

Referenties

Hallo Frans en medewerkers,

Onze First 375 heeft ergens in zijn leven een nieuwe mast gekregen. Het grootzeil was voorzien van de standaard plastic leuvertjes. In zijn soort van de betere kwaliteit, maar het kon niet voorkomen dat het een ramp was, niet alleen om het grootzeil te hijsen maar zeker ook om te strijken. Voor het hijsen konden we nog wel de kracht en het geduld opbrengen maar om op een onrustige soms donkere zee snel en dus veilig te kunnen reven was het nodig om actie te ondernemen. De mastgleuf bleek uitzonderlijk smal. Jouw "sleutelbossen" met standaard leuvers leverden helaas geen geschikt alternatief. En de poging om nieuwe standaard sleetjes pas te vijlen was dapper maar liep om niets uit. Wat nu? Op jullie aanraden (en uiteraard na onderzoek op internet) besloten tot de aanschaf van het Sailtrack systeem van Roschmarine. Deze bestaat uit een super gladde extern gemonteerde kunststof rail en aan het zeil zijn gepolijste RVS leuvers gekomen. Een super gladde combinatie. Het systeem is in overleg met de leverancier nog iets aangepast voor de eerder genoemde smalle gleuf. Levering en montage werden verder door jullie vakkundig en binnen twee weken geregeld. In de daarop volgende tocht naar Kopenhagen is het zeil uiteraard tig keer op en neer geweest. Bij de mast is het zeil nu eenvoudig op de hand door 1 man te hijsen. Vanuit de kuip, dus met iets meer weerstand, met zijn tweeën. Geen probleem. Het strijken is helemaal een feest. Je moet de val zelfs een remmend vieren, anders ligt het zeil bijkans op de tafel binnen. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit systeem jarenlang prima blijft werken. Mochten er aspirant kopers zijn die het systeem willen zien, dan zijn ze altijd welkom in de haven van Edam.PS. de nieuwe buiskap is trouwens ook een feest.

Met vriendelijke groet, Frank en Helma Wolthuizen sy Olivier, februari 2014

 

 LS

Toen ik mijn boot (Koopmans 37) opgeleverd kreeg in 1996 had het grootzeil simpele kunststof leuvertjes voor in de mastgleuf. Dit was geen perfect systeem, maar je zeilt door... totdat ik op de Hiswa z'n 5 jaar geleden bij Schokker kennis maakte met een nieuw systeem (Sailtrack). Stevige sleetjes aan het zeil voor in het externe aan/in de mast aan te brengen mastgroef systeem. Het geheel maakte een hoog kwalitatieve indruk. De keuze was snel gemaakt. Ik bestelde bij Schokker dit Sailtrack systeem en het geheel werd vakkundig en professioneel aangebracht en opgeleverd en funcioneert al jaren tot m'n volle tevredenheid, geen enkele correctie was nodig. Het heeft een lage stapelhoogte, laag gewicht en geringe wrijving. Kortom, ik ben uitermate tevreden met Sailtrack en Schokker.

Rokus de Groot, sy Kalimera, april 2013

  

Sailtrack op de Juniper

Commentaar op het Tides STRONG sailtrack en slide systeem aan boord van de

52 ft trimaran Juniper. In het kort: de Juniper is een trimarann ontworpen en gebouwd door Chris White ( www.chriswhitedesigns.com). Ik kocht dit schip in 2006 om er een wereldreis mee te maken. In september 2006 zeilde ik de Juniper double-handed de Atlantic over van Massachusett naar Nederland. 4000 gelogde mijlen in 21 dagen. We hadden toen al problemen met de slides van het grootzeil. Juniper is ketchgetuigd, ze heeft dus twee masten. Deze masten zijn semi-vleugels en draaibaar. De masten zijn relatief kort. De hoofdmast is 16,5 meter en de bezaansmast 14. De zeilen zijn doorgelat. Het grootzeil is prachtig uitgebouwd en geeft de meeste power. Grootzeil 45 m2, bezaan 35 m2 en fok 30 m2. Dat zijn dus ook relatief kleine, handelbare zeilen. Beste dagafstand is 250 mijl geweest. Dus power genoeg. De problemen met de grootzeil slides ( van een goed merk ) waren dat ze gewoon uit de sailtrack werden getrokken. Dit probleem dacht ik op te lossen door twee stalen slides bovenin op de topplaat te zetten, daar komt de meeste kracht. Dit jaar september vertrok ik met twee bemanningsleden voor de eerste etappe naar Noord Spanje. Daarna zou ik solo gaan. In de Biskaje met maximaal 35 knopen wind werden alle slides ook de lange kunststof hoofdslides waar de battens inzitten, gewoon afgebroken en uit de mast getrokken. Alleen de bovenste twee stalen slides bleven zitten. Daarvan gingen gelukkig de bindsels kapot want de top van de mast boog schrikbarend. Toen bestelde ik het Tides STRONG sailtrack en slide systeem. Binnen 14 dagen werd de doos met alles erin bezorgd. In een halve dag zat het er op. Ik heb nu al weer 2000 mijl gezeild. Gewoon: perfect ! Alles; zeil hijsen, reven, laten zakken loopt feilloos. Ik had de bijgeleverde batten receptacles niet nodig ( het systeem wordt volledig geleverd). Bij mij paste het in het bestaande fittings. Voor het geval heb ik dus nieuwe receptacles aan boord. De topplaat zit vast met twee 7,5 cm rvs slides. Het geheim zit dus in de kunststof sailtrack die je zonder de mast in te gaan in de bestaande rail of track schuift. Gewoon: perfect en en het werkt feilloos.

 
TIDES BEDANKT.
ROSCHMARINE BEDANKT
Groet Henk
a/b S/Y Juniper
Cabo Verdische eilanden, onderweg naar Argentinië.
 

Op als een zonnetje, neer als een bommetje

Zo gaat mijn grootzeil op en neer sinds ik de sailtrack heb gemonteerd. Zoals alle conventionele grootzeilen liep ook mijn zeil met nylon sleetjes in de mastgroef. Elk voorjaar maakte ik die zorgvuldig schoon en spoot ik er heel wat liters teflonspray in. De Sailtrack is een railprofiel van zeer gladde kunststof, waarin hooggepolijste roestvrijstalen sleetjes vrijwel zonder wrijving heen en weer lopen. Het profiel schuif je zo in de bestaande mastgroef, zonder verbouwing aan je mast. Daarnaast is de montage bij een staande mast uit te voeren. Ik had het in een paar uurtjes gepiept. De Sailtrack is voor elk type mastprofiel te leveren en op elke lengte. Ik ben na een heel seizoen ervaring zeer positief. Ik hijs mijn zeil nu gewoon op de handen gebruik de lier nu alleen nog om het voorlijk op spanning te zetten. Zeilzetten en strijken gaat bovendien veel sneller. Het zeil komt door zijn eigen gewicht in een ommezien omlaag. En - last but no least - er is een groot voordeel tijdens het reven. Om het reefoog om de haak op het lummelbeslag te krijgen of daar weervan los te gooien, moet je het grootzeilval een eind vieren. In beide gevallen moet je het grootzeil daarna weer hijsen. Vóór de wind reven en ontreven was met de nylon sleetjews in de mastgroef vanwege de frictie onmogelijk. Om de sleetjes vrij te laten lopen, moest ik op zijn minst halverwind gaan varen. Iets waar je met harde wind en flinke zeegang niet op zit te wachten. Uit ervaring weet ik nu dat reven en ontreven met de Sail Track, zelfs pal voor de wind, frictie- en probleemloos gaat. De Sail Track levert met name voor doorgelatte grootzeilen grote voordelen op. Je spaart er een verbouwing aan je mast en/of een vermogen aan dure, gelagerde karren mee uit. En aan het gewichtsnadeel van doorgelatte zeilen wordt door de veel lagere wrijving grotendeels tegemoet gekomen. Anje Valk in het blad Zeilen 6 van 2007.
 

 

 

 
To top