Buiskap met kuipzeil


Afb 1 hierboven: Buiskap met aan te ritsen kuipzeil op Bavaria 30. Aan de achterkant van de buiskap is, onder een flap, een rits gemaakt waaraan het kuipzeil is geritst. Het kuipzeil wordt met lijntjes uitgespannen naar de voetrail waar openingen in zitten. Er is hoeven dan geen drukkers in de kuiprand te worden gemonteerd en het zeil kan ventileren omdat de lucht er van onderen in kan. Achterop het kuipzeil zijn spanbanden met RVS gespen gemaakt. De buiskap en het kuipzeil zijn gemaakt van wit Stamoid PVC doek en met een blauwe bies afgewerkt. Met de lip die midden in het kuipzeil is geplaatst kan het zeil nog wat omhoog getrokken door een lijn of shockcord (elastiek) met haakje aan de achterstag te bevestigen. 


Afb 2 hierboven: Buiskap met aan te ritsen kuipzeil op Seadog. Gemaakt van Hemp Sunbrella Plus. Met zwarte bies en zwarte PVC grijprand. Let op de luchtroosters aan de zijkanten van het achterzeil. De mastkraag met spanband maakt het zeil rondom de mast waterdicht en met de ritssluiting (met klep) wordt het zeil dichtgetrokken. 

     Bavaria aan te ritsen kuipzeil
Afb 3 hierboven: De kuip van deze Bavaria wordt in één keer volledig afgedekt met dit aan de buiskap te ritsen kuipzeil. Buiskap en kuipzeil zijn gemaakt van Captain Navy Sunbrella Plus. Het kuipzeil wordt naar achteren opgespannen met spanbanden met RVS gesp. Daarvoor zijn wel enkele wit nylon bandbeugeltjes op de spiegel geschroefd. Waar het kuipzeil op de twee stuurwielen ligt, is het kuipzeil aan de binnenkant extra versterkt. Met de 2 lusjes naast de stuurwielen wordt het zeil naar de twee achterstagen nog wat strakker getrokken. Midden bovenaan in het achterzeil zit een luchtrooster met horrengaas. 

kuipzeil First
Afb 4 hierboven: Buiskap met aan te ritsen kuipzeil op First 285 gemaakt van Charcoal Grey Sunbrella Plus. Afgewerkt met zwarte bies. Op deze foto is goed te zien dat de rits waarmee het kuipzeil aan de kap wordt geritst zich onder een flapje van 5 cm breed bevindt zodat het daar goed waterdicht is. Let ook op het luchtrooster (met horrengaas) en de lus waarmee de tent, met een stuk elastiek met haak, naar de achterstag kan worden getrokken zodat het niet gaat doorhangen. Het kuipzeil is rondom vastgezet met spanbanden met RVS gespen. Dat werkt handiger dan met welke drukknoop dan ook en zo bepaald de klant zelf hoe strak het zeil komt te staan. 


Afb 5 hierboven: De grote kuip met 2 stuurwielen is afgedekt met dit aan de buiskap te ritsen kuipzeil. Waar het op de twee stuurwielen rust is het aan de binnenkant extra versterkt. Het is om de twee palen van de hekstoel heen gesneden en ter plekke voorzien van kraagjes tegen het inwateren. De 2 luchtroosters zorgen voor ventilatie zodat het binnen droog blijft. Het midden van de bovenkant van het zeil is voorzien van een lus waaraan het zeil aan de giek kan worden opgehangen met een shockcord met haak. Dat voorkomt doorhangen ter plaatse. Achterop is het zeil op te spannen met spanbanden met RVS gespen. Hiervoor zijn RVS bandbeugels op de spiegel gemonteerd. De zijkanten zijn vastgezet met kunststof gespen met daarin een band met Tenax sluiting. Een verstelbare, geborgde sluiting dus. 

 

 

 
To top