Reefgenua

 

Vrijwel elk nieuw gebouwd zeiljacht heeft tegenwoordig een rolreefsysteem aan het voorstag.
Ook veel eigenaren van oudere schepen hebben inmiddels de stagleuvers vaarwel gezegd en reven hun voorzeil veilig en comfortabel vanuit de kuip. Maar zelfs een reefgenua van Zeilmakerij Volendam kan nooit een complete set voorzeilen vervangen en zal altijd min of meer een compromis blijven.
Maar daar staat veel tegenover: Behalve meer comfort en veiligheid heeft u ook minder voorzeilen nodig dus u houdt meer ruimte onderdeks en een vrij voordek.
 
De reefgenua is gemakkelijk te hijsen en strijken en is simpel aan te passen aan iedere weersverandering. Een echte allrounder dus, die onder bijna alle weersomstandigheden op een veilige en comfortabele manier alles uit uw schip zal halen wat er in zit. Het ideale voorzeil voor de competitieve toerzeiler. In eigen huis ontworpen en geproduceerd door de zeilmakers uit Volendam die de vaart er in houden.
 
 

 

Doekgewicht en zeiloppervlakte:

Het doekgewicht van onze reefgenua wordt iets zwaarder gekozen en de oppervlakte iets kleiner dan een normale genua 1 Het voordeel van het iets kleinere zeil is dat u minder snel hoeft te reven maar het belangrijkste is dat de gereefde genua toch nog een optimaal profiel blijft houden. Aan de wind zullen de prestaties vergelijkbaar zijn met een normale genua 1.
Met licht weer en bij ruime en halve wind zijn de prestaties wat minder maar kunnen worden opgekrikt met bijvoorbeeld een halfwinder (gennaker)
 

Maatvoering:

Wij meten de reefgenua het liefst, in overleg met u, aan boord op. (zie de knop meten, ontwerp en productie aan de linkerkant van het scherm) De hoogte van de schoothoek van de reefgenua is een belangrijk punt. Zit deze laag dan moet de genua schootslede bij het inrollen mee naar voren schuiven dus moet de genua schootrail lang genoeg zijn. Zit de schoothoek hoog dan hoeft de slede minder snel mee naar voren en zal het zeil vlakker oprollen omdat het onderste deel niet “op elkaar” oprolt. Nadeel van de hoge schoothoek is het inleveren van zeiloppervlakte. Ook kan het wel eens lastig zijn om de schoten aan het zeil te knopen of los te maken als de schoothoek van het ingerolde zeil extreem hoog zit.
 

Altijd compleet:

Een reefgenua van Zeilmakerij Volendam wordt met zorg gemaakt voor jarenlang zorgeloos zeilplezier. En natuurlijk compleet, zoals u van ons gewend bent. Een aantal extra's zijn standaard bij Zeilmakerij Voelndam's reefgenua: 

  • Horizontaal (cross-cut) baanpatroon en keuze uit Cruising of Premium Dacron. 
  • Hoofdnaden eerst gelijmd en daarna gestikt met UV bestendig garen in kleur naar keuze.
  • Grote radiale hoekversterkingen.
  • Dieptecorrectiestrook (shape tape) bij voorlijk.
  • RVS geperst oog in de schoothoek.
  • Schoothoek met leer afgewerkt.
  • Top en hals lus van sterk polyesterband voor soepel en knikvrij oprollen.
  • Trimlijntje (reguleerlijntje) in het achterlijk met klem en opbergzakje.
  • Zeilzak.  

Waarom diepte correctie?

Een geprofileerd zeil, oftewel een zeil met bolling, wordt om een vrijwel rechte ronde staaf opgerold Het diepste punt van de bolling zit ongeveer 30 tot 35 % achter het voorlijk.
Om het zeil vlak te kunnen oprollen om het aluminiumprofiel van het rolreefsysteem moet de bolling worden opgevuld. Dat doen we met een diepte correctie schuimstrook die achter het voorlijk wordt aangebracht. De maat en vorm van de schuimstrook correspondeert met de profieldiepte zodat de reefgenua. altijd mooi vlak en plooivrij wordt opgerold.
 

Reefgenua opties: 

  • (Bi) radiaal baanpatroon en de keuze uit diverse soorten Laminaatzeildoek. (zie de knop “baanpatroon en zeildoek” aan de linkerkant van het scherm) 
  • Dieptestrepen (camberstripes) 
  • Zeilnummers 
  • Telltales 
  • Merktekens in onderlijk om aan te geven hoe ver het zeil is ingerold. 

UV bescherming:

Van het opgerolde zeil zal het achter- en onderlijk blootgesteld blijven aan weersinvloeden.
Vooral UV straling is schadelijk voor de garens en het weefsel. Het is van groot belang om de reefgenua hiertegen te beschermen. Dit kan door op het achter- en onderlijk een UV beschermstrook aan te brengen of door het gebruik van een rolfokhoes
 (zie de knop rolfokhoes en UV strook aan de linkerkant van het scherm)