Lichtweerzeilen

 

Zoals alle zeilen worden ook onze lichtweerzeilen in eigen huis ontworpen en geproduceerd.

Natuurlijk eerst, in overleg met u, aan boord gemeten om elke vierkante centimeter te benutten. Het ontwerpen met onze geavanceerde Cerealog Fabric software biedt vrijwel onbeperkte  mogelijkheden. Ieder baanpatroon is mogelijk en de vormgeving van het lichtweerzeil wordt optimaal afgestemd op schip en tuigage. Het resultaat is een uitgekiend ontwerp met altijd perfecte zeileigenschappen. De hoeken zijn voorzien van royale versterkingen en solide afgewerkt. Gemaakt om te presteren en om heel te blijven, ook als het lichtweerzeil een keer wat teveel wind te verduren krijgt.
 

Alle kleurcombinaties zijn mogelijk.

Al onze lichtweerzeilen worden gemaakt van Contender Maxilite Nylon doek van 65 grams (1.5oz) per vierkante meter. Maxilite is leverbaar in een groot aantal kleuren. Onze ontwerp software biedt de mogelijkheid om elke baan een andere kleur te geven. Welk baanpatroon u ook kiest. Als het zeil is gemeten en het ontwerp is gemaakt dan printen we het baanpatroon voor u uit en kunt u dat met behulp van een setje doekmonsters inkleuren. U kunt uw nieuwe lichtweerzeil dus een persoonlijke en kleurrijke tint meegeven.
 

Baanpatronen voor spinnakers:

 
Een symmetrische of asymmetrische spinnaker vereist altijd een spinnakerboom, extra lijnen en een ervaren bemanning. Maar het vereist ook een zeer ervaren zeilmaker om een goede spinnaker te maken. Zeilmakerij Volendam ontwerpt spinnakers in een tri of full radial baanpatroon. Symmetrisch of a-symmetrisch naar keuze. Het radial head baanpatroon is een wat verouderd baanpatroon en wordt nog zelden toegepast. Onze jarenlange ervaring en het gebruik van de geavanceerde ontwerpsoftware zorgen voor een maximale oppervlakte binnen de beperking van de lijkmaten. Met de bolling precies op de goede plaats zorgen we dat uw spinnaker  hanteerbaar blijft en altijd goed te trimmen is.  
 
 

Een halfwinder van Zeilmakerij Volendam: Probleemloos zeilen op ruimere koersen.

Een halfwinder (gennaker) is een all-round lichtweerzeil waarmee simpel te zeilen is. Het zeil wordt vliegend gehesen en kompleet met een halstalie geleverd. De lijn van de halstalie loopt naar de kuip. In tegenstelling tot een spinnaker zijn een boom en verdere spinnakeruitrusting niet nodig. Dat maakt het hijsen, strijken en trimmen een stuk eenvoudiger. Een halfwinder heeft u altijd onder controle. Vandaar ook dat steeds meer toerzeilers een halfwinder verkiezen boven een spinnaker. Er zijn twee baanpatronen mogelijk:
 
Met het bedieningsgemak van een lichtweer genua is de halfwinder de simpelste manier om de zeileigenschappen van uw schip op ruime rakken enorm te verbeteren. Het zeil is wat boller dan een lichtweergenua maar wat vlakker dan een a-symmetrische spinnaker. De voortstuwende kracht zal u verbazen en er kan ook nog behoorlijk hoog mee aan de wind worden gezeild.
 
Met een halfwinder zeilen kan iedereen en met een beetje oefening is het een nuttig en hanteerbaar lichtweerzeil dat in de zeilgarderobe van de competitieve toer en solo zeiler niet mag ontbreken.
 
 

Maatvoering van de halfwinder:

Het zeiloppervlak van een halfwinder verhoudt zich tot ongeveer 80 a 85% van de oppervlakte van een spinnaker. Wij meten het zeil, in overleg met u, aan boord op. Zie ook de knop “meten, ontwerp en productie” aan de linkerkant van het scherm. De halfwinder wordt vliegend gevaren en het voorlijk wordt maximaal gemeten. Het onderlijk is maximaal 2 x J (twee keer de afstand van mast naar voorstag over het dek gemeten) De positie van de schoothoek wordt in overleg bepaald en is afhankelijk van de mogelijkheden van schootvoering op uw schip en uw wensen.
Normaliter wordt de schoothoek niet te laag ingemeten om uitzicht te houden en om te voorkomen dat de schoothoek van de halfwinder in het water kan slaan.
 

Vorm en profiel van de halfwinder:

Het profiel van de halfwinder wordt bepaald door het samenspel tussen de spanning op de halstalie, het val en de schoot. Op aan de windse koersen het zeil vlakker trimmen bereikt u door het val iets te laten vieren en de halstalie op te spannen. Als de top losser staat wordt het zeil vanzelf vlakker. Op ruime koersen moeten zowel de schoot, de halstalie en het val worden opgevierd om de halfwinder zoveel mogelijk naar voren te laten komen en voor het schip te laten "vliegen". 
 

De slurf (spiskin). Hoe werkt het?

De slurf, met daarin de halfwinder wordt gehesen met de schoten al aangeslagen.
De slurf wordt met de treklijnen opgestroopt en tegelijkertijd haalt u de schoten aan.
Als het zeil voluit staat dan zit de slurf opgestroopt boven het zeil.
Bij het strijken wordt de halfwinder zoveel mogelijk in de lij van het grootzeil gebracht.
De schoot en de halstalie worden gevierd zodat de kracht uit de halfwinder is.
Met de strijklijnen wordt de slurf weer naar beneden dichtgetrokken over de halfwinder.
Vervolgens de slurf met het zeil erin laten zakken in het voorluik of in de zeilzak.
 

Een rolsysteem voor de halfwinder. Hoe werkt het?

Het rolsysteem bestaat uit een trommel die aan de halshoek van het zeil vast zit en een topwartel die aan de tophoek van het zeil is bevestigd. Het onderste deel van de topwartel draait met het zeil mee en het bovenste deel niet. Dit voorkomt het meedraaien van het val. Het is wel belangrijk dat u het val tot op de schijf bovenin de mast aantrekt. Een bovenin uitstekende val zou toch nog kunnen gaan meedraaien. Met de doorlopende eindloze oprollijn die om de trommel draait wordt het zeil in en uitgerold. U kunt zich voorstellen dat als er aan de onderkant wordt gedraaid het zeil niet direct bovenaan gaat meedraaien. Een anti twist lijn die als een soort reefprofiel werkt is onmisbaar. De betere systemen hebben hiervoor speciale lijnen ontworpen die gemaakt zijn van high tech vezels zoals kevlar of dyneema.