Keerfok (H.A.Fok)

 

 

 

Keerfok (High Aspect fok of H.A. Fok),

voor gebruik op een rolreefsysteem.

De keerfok is een hoog smal voorzeil dat de voordriehoek maximaal vult maar niet voorbij de mast komt. Het wordt aan boord gemeten met maximale voorlijklengte en een onderlijk dat net voor de mast blijft. (Voor de cijferaars: De overlap (LP) is 95% van de J maat). Voor meer informatie over maatvoering zie de knop “Meten, ontwerp en productie” aan de linkerkant van het scherm. Een keerfok van Zeilmakerij Volendam wordt standaard in horizontale banen (cross-cut) gesneden van Cruising of Premium dacron. Het doekgewicht is wat zwaarder dan bij een reefgenua. Voor meer informatie: zie de knop: “Baanpatroon en zeildoek” aan de linkerkant van het scherm. 
 

De nieuwe standaard?

Op nieuwe schepen wordt de kleinere en vlakkere keerfok (high aspectfok) steeds vaker als standaard voorzeil bijgeleverd in plaats van een reefgenua. Het profiel van het zeil is beter dan een gedeeltelijk ingerolde reefgenua. Met de keerfok kunt u dus aanmerkelijk hoger aan de wind zeilen. Het is een allround voorzeil dat met aanwakkerende wind kan worden gereefd tot stormfok. Het zeildoek en de afwerking is er meer dan zwaar genoeg voor en het vlakke profiel en de diepte correctiestrook (shape-tape) zorgen ervoor dat de vorm optimaal blijft. U hoeft niet meer naar het voordek om zeilen te wisselen als het echt te keer gaat. Comfortabel en veilig. Bij licht weer en een ruimere koers zullen de prestaties uiteraard wat minder zijn. Zie het als een klein nadeel bij afnemende wind tegenover een groot voordeel bij toenemende wind. Een halfwinder (gennaker) kan bij licht weer uitkomst bieden en Zeilmakerij Volendam maakt toevallig hele mooie… (zie de knop “Halfwinder” aan de linkerkant van het scherm)
 

De ideale schoot situatie (die vaak niet mogelijk is) 

De naam keerfok of zelfkerende fok is wat misleidend. Niet elk schip heeft van nature de voorzieningen die een keerfok automatisch overstag laten gaan. Het ideale scenario is een rail die dwarsscheeps, rondgebogen en net voor de mast over het dek loopt.
 
 
De enkele schootlijn loopt via een blok bij het voorstag naar de kuip. Bij het laveren gaat de fok automatisch overstag terwijl de fokkeschoot onder spanning blijft. Ideaal bij laveren op klein water, onderbemande schepen en bij wedstrijden. Een dergelijk systeem op het dek of kajuitdak bouwen is een ingrijpende klus en in de meeste gevallen zelfs onmogelijk omdat de constructie van het schip het niet toelaat en/of er geen voldoende sterke steunpunten voor de rail te vinden zijn. Ook is het vaak een gevaarlijke sta in de weg op het voordek.
 
 
Zo kan het ook: De schoot van de reefbare keerfok loopt via het blok op de rail naar boven en gaat via een schijfhuis de mast in. Onderaan de mast komt de schoot er weer uit en wordt via keerblokken naar de kuip geleid. Een dergelijk systeem op een bestaand schip aanbrengen is een behoorlijke ingreep.
 

Hoe gaan we de keerfok dan schoten?

Lopen de genuarails ver genoeg naar voren dan is er geen probleem en wordt de keerfok als een normale fok of genua geschoot. Is dat niet het geval dan zal de schoothoek van de keerfok wat hoger moeten komen om op de genuarail gevoerd te kunnen worden. Er wordt dan dus wat zeiloppervlakte ingeleverd. Soms kan een extra schootgeleide blok, dat bijvoorbeeld aan een wantputting wordt gemonteerd, uitkomst bieden.
 

Vrijlopend van de zalingen:

Een goed gemeten keerfok zal nooit de zalingen raken en dat heeft nogal wat voordelen:
Het zeil hoeft niet om de zaling heen dus kan veel vlakker worden gesneden.
Omdat het achterlijk vrijloopt en niets raakt zal het minder snel beschadigen.   
 

Achterlijk met of zonder zeillatten?

Wilt u een keerfok met het maximum aan oppervlakte dat de voordriehoek toelaat dan kan er achterlijk ronding aan het zeil worden aangesneden en maken onze zeilmakers horizontale zeillatten in het achterlijk. Wilt u het zeil kunnen inrollen en reven op uw rolreefsysteem dan zijn horizontale latten niet mogelijk. Verticale latten wel maar het achterlijk kan dan beduidend minder rond worden uitgebouwd dan met horizontale latten. Deze beperkte mogelijkheid tot uitbouw van het achterlijk en de kwetsbaarheid van de latten wegen naar onze mening niet op tegen het kleine beetje meer oppervlakte van het zeil. Ons advies: Een iets hol gesneden achterlijk zonder zeillatten. Het zeil loost de wind beter, rolt beter op, bergt makkelijker op en u bespaart zich de ergernis van schade aan de kwetsbare zeillatzakken en/of het verlies van de zeillatten.
 

Waarom diepte correctie?

Een geprofileerd zeil, oftewel een zeil met bolling, wordt om een vrijwel rechte ronde staaf opgerold Het diepste punt van de bolling zit ongeveer 30 tot 35 % achter het voorlijk.
Om het zeil vlak te kunnen oprollen om het aluminiumprofiel van het rolreefsysteem moet de bolling worden opgevuld. Dat doen we met een diepte correctie schuimstrook die achter het voorlijk wordt aangebracht. De maat en vorm van de schuimstrook correspondeert met de profieldiepte zodat het voorzeil altijd mooi vlak en plooivrij wordt opgerold.
 

UV bescherming:

Van de opgerolde fok zal het achter- en onderlijk blootgesteld blijven aan weersinvloeden.
Vooral UV straling is schadelijk voor de garens en het weefsel. Het is van groot belang om de opgerolde fok hiertegen te beschermen. Dit kan door op het achter- en onderlijk een UV beschermstrook aan te brengen of door het gebruik van een rolfokhoes
 (zie de knop rolfokhoes en UV strook aan de linkerkant van het scherm)
 

Altijd compleet

Elk zeil van Zeilmakerij Volendam wordt met zorg gemaakt voor jarenlang zorgeloos zeilplezier.
En natuurlijk compleet, zoals u van ons gewend bent.
 

Standaard bij onze reef-keerfok (high aspectfok): 

  • Horizontaal (cross-cut) baanpatroon en keuze uit Cruising of Premium Dacron.
  • Hoofdnaden eerst gelijmd en daarna gestikt met UV bestendig garen in kleur naar keuze.
  • Grote radiale hoekversterkingen.
  • Dieptecorrectiestrook (shape tape) bij voorlijk.
  • RVS geperst oog in de schoothoek versterkt met trekbanden.
  • Schoothoek met leer afgewerkt.
  • Top en hals lus van sterk polyesterband voor soepel en knikvrij oprollen. 

Reef-keerfok (high aspectfok) opties: 

  • (Bi) radiaal baanpatroon en de keuze uit diverse soorten Laminaatzeildoek. (zie de knop “baanpatroon en zeildoek” aan de linkerkant van het scherm)
  • Dieptestrepen (camberstripes)
  • Zeilnummers
  • Telltales
  • Merktekens in onderlijk om aan te geven hoe ver het zeil is ingerold. 

Ook leverbaar met stagleuvers voor gebruik aan een normale voorstag.

Wij kunnen een keerfok voor u maken met een voorlijk pees en dieptecorrectie voor gebruik op elk type rolreefsysteem. Maar uiteraard ook uitgevoerd met stagleuvers, voor gebruik aan een normale voorstag.
Het voorlijk wordt dan voorzien van een geplastificeerde staaldraad.
Voor meer informatie hierover zie de knop “Voorzeil met leuvers” aan de linkerkant van het scherm. Verder is het zeil (behalve natuurlijk de dieptecorrectie) hetzelfde uitgevoerd als de reef-keerfok.