Grootzeil

  
Op deze pagina vindt u informatie over diverse typen grootzeilen: 
  • Grootzeil met “normale” korte zeillatten.
  • Grootzeil met doorlopende zeillatten (full-batten grootzeil).
  • Rolreefgrootzeil voor rolreefsysteem in of aan de mast (Furlin mast).
Er is meestal maar één grootzeil aan boord en dat moet onder alle omstandigheden optimaal presteren. U wilt er snel en comfortabel mee zeilen en u moet er blindelings op kunnen vertrouwen wanneer het er echt op aan komt. Elk Zeilmakerij Volendam grootzeil wordt door ons in Volendam speciaal voor uw schip gemeten, ontworpen en gemaakt.
 

Profiel en vormgeving.

 
Onder de knop Meten, Ontwerp en Productie en onder de knop Baanpatroon en Doeksoort aan de linkerkant van het scherm vind u diepgaande informatie over deze onderwerpen.
 
Welk materiaal of baanpatroon u ook kiest: Zeilmakerij Volendam maakt grootzeilen die onder elke koers en bij elk weertype het beste uit uw schip halen. Het perfect trimbare, aërodynamische profiel garandeert optimale aan de windse eigenschappen. We bouwen voldoende twist in het achterlijk zodat het zeil de wind goed loost. Bij meer wind gaat uw schip minder hellen en er komt minder druk op het roer. Onder alle weersomstandigheden blijft uw grootzeil goed trimbaar en zal bovengemiddeld goed presteren.  
 
  

Kompleet.

Elk Zeilmakerij Volendam grootzeil wordt met zorg gemaakt voor een lange levensduur en standaard voorzien van  meest gebruikte en essentiële onderdelen zoals:

 
2 bindreven  standaard voorzien van reefknuttels. Ringen aan beide zijden bij het voorlijk. Snel en veilig in het gebruik als het lummelbeslag is voorzien van reefhaken.
Reef afstanden zijn afhankelijk van het scheepsontwerp, vaargebied en uw wensen. Uiteraard wordt u hierin goed geadviseerd.
 
Radiale versterkingen op hoeken en reven voor een uitgekiende verdeling van de krachten over het zeildoek.
 
Zeillatzakken voorzien van spansysteem en borging voor de zeillat. Op kwetsbare plaatsen extra versterkt en kompleet met polyester, ongeprofileerde zeillatten met einddoppen.
 
Hoofdnaden gelijmd en dubbel gestikt met UV bestendig garen in kleur naar keuze.
 
Geanodiseerde aluminium topplank met geperst RVS oog.
 
Ingenaaid voorgerekt lijkentouw in voorlijk. Op kwetsbare plaatsen met leer of PVC doek versterkt. Afhankelijk van tuigage voorzien van in mastgroef passend inschuivend voorlijktouw of leuvers.
 
Ingenaaid voorgerekt lijkentouw in onderlijk passend in giekgroef. Aan de achterkant van het onderlijk uitgevoerd met schootslede
 
Trimlijn (reguleerlijn) in het achterlijk met klemmetje op de schoothoek en bij elk rif,
 
 
 
Cunninghamhole om de spanning op het voorlijk te kunnen regelen en zodoende het zeil vlakker of boller te trimmen
 
RVS schootslede geïntegreerd in schootoog. De schootslede loopt in de giekgleuf.
 
 
 
Afwerking schavielgevoelige punten als halshoek, reven etc. met leer  
 
Zeilbanden om uw nieuwe grootzeil gemakkelijk op de giek te binden
 
Zeilzak
 
 

Grootzeil met doorlopende zeillatten. 

Ook wel doorgelat grootzeil of Full-batten zeil genoemd heeft een aantal voordelen:
 

Altijd de optimale vorm.

Terwijl een niet doorgelat zeil met weinig wind een beetje heen en weer staat te wapperen neemt het doorgelatte zeil door de ondersteunende werking van de latten altijd de optimale vorm aan. Dus ook met weinig wind een ideaal vleugelprofiel.

 

Meer vierkante meters.

De ondersteunende werking van de latten maakt meer uitbouw van het achterlijk mogelijk. Meer ronding in het achterlijk betekent meer oppervlakte. Hoe eerder het zeil bovenin breed wordt, hoe beter het presteert. Daarom worden catamaranzeilen en surfzeilen vaak extreem uitgebouwd. Bij de meeste zeiljachten zit echter het achterstag in de weg en dit beperkt de mogelijkheid tot uitbouw van het achterlijk. Bij het opmeten van het grootzeil wordt ook de positie van de achterstag gemeten om er qua oppervlakte uit te halen wat er in zit.

 

Een rustiger zeil met een langere levensduur.

Elk zeil slijt het meest van het klapperen. Het doorgelatte grootzeil klappert minder, staat rustiger en gaat daardoor langer mee. Een niet doorgelat grootzeil heeft vooral aan de voorkant van de korte zeillatten veel te lijden. De knik die daar ontstaat in combinatie met het klapperen van het zeil slaat de finish uit het zeildoek. Ook vangen de doorlopende latten een groot deel van de krachten op die anders op het zeildoek zouden komen. Het doorgelatte zeil zal dus minder snel zijn optimale vorm verliezen.

 

Comfortabel hijsen, strijken en opbergen.

Lazy-jacks of een main drop systeem werken het beste met een doorgelat grootzeil want dat valt niet tussen de lijnen door. De doorlopende latten houden het zeil gestrekt naar achteren. Het blijft minder snel achter de lazy jacks haken en het gestreken zeil blijft mooi op de giek liggen. Meer informatie over de maindrophuik vindt u onder de knop Huiken aan de linkerzijde. Zie ook de button: Lazy-jacks.

 

Druk absorberende sledes.

Doorlopende zeillatten drukken het zeil meer tegen de mast aan dan niet doorlopende zeillatten. Het hijsen en strijken en reven van een doorgelat grootzeil kan dus, vooral bij grotere schepen, veel zwaarder gaan dan bij een niet doorgelat grootzeil. Daarom worden bij doorgelatte grootzeilen druk absorberende rolsledes gebruikt. De wielen van deze sledes rijden tegen de mast aan. Standaard bij een doorgelat grootzeil van Zeilmakerij Volendam is de ideale combinatie van de Rutgerson latspanner en drukabsorberende rolslede zoals hieronder is afgebeeld.

 
 
De lat is eenvoudig aan te brengen, uit te nemen en met een schroevendraaier op te spannen. Het regelen van de spanning op de lat gebeurt dus voorin het zeil. Op het achterlijk is de latzak helemaal glad en plat gemaakt, zonder uitstekende delen. Dit voorkomt wervelingen en ongewenst extra gewicht aan het achterlijk van het zeil. Zet de latten niet te strak maar stel de spanning op de latten zo af dat er bij het aan de wind zeilen geen plooitjes meer langs de latzakken te zien zijn.
 
 
 
 

Verjongde of niet verjongde latten?

Zeillatten zijn er niet voor om een profiel in een zeil te drukken. Het profiel ontstaat door het ontwerp en de snit van het zeil. De latten volgen dit profiel en ondersteunen het zeil.
Niet verjongde zeillatten buigen over de hele lengte hetzelfde. Verjongde zeillatten zijn vooraan veel minder stijf dan achteraan. Wordt een verjongde lat gebogen dan krijgt die een vleugelprofiel. Het effect van verjongde zeillatten is bij kleinere zeilen zoals bij kleine catamarans en surfzeilen veel groter dan bij het gemiddelde zeiljacht. Standaard worden onze doorgelatte zeilen dan ook met niet verjongde zeillatten uitgevoerd. Verjongde zeillatten zijn kostbaar maar de meerwaarde is in de meeste gevallen minimaal. Hierbij merken we op dat in bepaalde gevallen een verjongde bovenste zeillat zeker zinvol kan zijn. 
 

Sailtrack systeem.

Voor sommige mastgroeven is geen passende drukabsorberende rolslede leverbaar.
Soms kan er iets worden gesleuteld aan de bestaande types rolsledes, soms is het echter een onbegonnen zaak. Dan is er altijd nog de mogelijkheid om een rail op de mast te monteren met superlicht lopende sledes. Vooral bij de grotere zeiljachten kan een Sailtrack systeem een aanmerkelijke verlichting zijn bij het hijsen en strijken van uw conventionele of doorgelatte grootzeil. Zie de button Sailtrack systeem.
 

Nadelen van een doorgelat grootzeil.

Meer gewicht. Lange latten zijn zwaarder dan korte latten. Ook de speciale latspanners en de drukabsorberende sledes maken een doorgelat grootzeil zwaarder dan een conventioneel zeil.
 
Duurder. Een doorgelat grootzeil is altijd duurder dan een niet doorgelat grootzeil.
 
Snellere slijtage op raakvlakken. Bij tuigages met sterk achterwaarts gerichte zalingen, ver naar achter lopende onderwanten of bakstagen zullen de doorlopende latten bij ruime koersen de wanten gaan raken. Gevolg is meer slijtage van het zeil en vooral op de latzakken. Vaak worden op de zeillatten plakkers aangebracht die zo nu en dan worden vervangen. Stagbekleding kan ook een oplossing zijn. 
 
Het invoeren van druk absorberende sledes in de mast kan een probleem geven. Vaak is het invoertje voor de sledes in de mast niet groot genoeg voor drukabsorberende sledes. Het invoertje moet dan groter gefreesd worden en vervolgens weer worden afgedekt met een metalen afdekplaatje om te voorkomen dat de sledes uit de mast lopen. De sledes kunnen dan gaan vastlopen op dat afdekplaatje. Dus let op de invoer in de mast.
 

Extra opties voor een normaal gelat of doorgelat grootzeil.

  • Tell tales bij het voorlijk in kleur naar keuze.
  • Tell tales aan het achterlijk in kleur naar keuze.
  • Dieptestrepen (ook wel profielstrepen, trimstrepen of camberstripes genoemd)
  • Geprofileerde zeillatten.
  • Ogen in het onderlijk om de smeerrepen om de giek te kunnen knopen (slabreefing)
  • Zeilteken en of zeilnummer
  • Toplat doorlopend
  • Alle zeillatten doorlopend, (Zie doorgelat grootzeil)
 
 
 
 

Rolreefgrootzeil.

Zeilmakerij Volendam heeft in haar lange bestaan veel ervaring opgedaan met de diverse grootzeil rol-reefsystemen die op de markt zijn. (of inmiddels al weer zijn verdwenen).
Voor meer informatie over de diverse systemen zie de button: Reefsystemen.
Er zijn twee soorten grootzeil rol-reefsystemen:
 

Systemen waarbij het grootzeil op of in de giek wordt gerold/gereefd.

Het grootzeil kan met een normale bolling en achterlijk ronding worden uitgevoerd en er kunnen (normale of doorlopende) zeillatten worden toegepast. Er worden dus geen concessies gedaan aan de vorm en de oppervlakte van het grootzeil. Nadelen: De giek wordt door het rolsysteem vaak erg zwaar. Het voorlijk van het zeil mag niet te dik worden want dan rolt het zeil niet vlak op. Dit gaat vaak ten koste van de sterkte van het zeil. Het reven en oprollen gaat in de meeste gevallen op zee toch niet zo gemakkelijk als de demonstraties op beurzen en de prachtige folders ons willen doen geloven.  

 

Systemen waarbij het grootzeil in een systeem wordt gerold/gereefd dat in of aan de mast gemonteerd is (Furlin systeem).

 
Niet alleen veel nieuwe schepen worden tegenwoordig met een Furlin mast geleverd.
Ook een behoorlijk aantal eigenaars van oudere schepen heeft de oude mast verruild voor een rolmast of heeft een rolsysteem aan de mast laten monteren. Het Furlin grootzeil wordt wat vlakker gesneden dan het rolgiek grootzeil. Wat dat betreft moet u enige concessies doen maar daar staat een goed werkend en betrouwbaar systeem tegenover. Het is zonder meer comfortabel want het grootzeil is simpel vanuit de kuip te zetten, strijken en traploos te reven. Is het zeil ingerold dan is er geen afdekking meer nodig want het grootzeil is volledig in het systeem opgeborgen.
 
 
Het zeil kan met verticale zeillatten worden uitgevoerd om (iets) achterlijk ronding in het zeil te kunnen maken. De verticale latten hebben echter nogal wat nadelen. Ze zijn erg slijt gevoelig omdat ze telkens door de nauwe gleuf van het systeem moeten en direct een scherpe bocht moeten maken binnen in het systeem. Bovendien verzwaren ze het achterlijk behoorlijk waardoor het zeil eerder zal gaan slaan en klapperen. Ons advies: neem het beetje minder oppervlakte en het minieme prestatieverlies voor lief en laat ons uw rolgrootzeil maken met een hol gesneden achterlijk zonder zeillatten. Het rolt gemakkelijker op, loost de wind beter en zal langer meegaan. Ook de ergernis van verloren of gebroken zeillatten zal u bespaard blijven.
 
Nadat het aan boord is gemeten wordt het Zeilmakerij Volendam rolgrootzeil in horizontale banen gesneden (cross cut). De hoofdnaden worden gestikt met UV bestendig garen in kleur naar keuze. De schoothoek is uitgevoerd met een geïntegreerd eenschijfs blok. Er hoeft dan geen los blok aan het schootoog te worden opgehangen. Het voorlijk wordt voorzien van een pees dat in het systeem past. Het gedeelte van het opgerolde zeil dat uit de mast blijft steken is voorzien van UV bescherming dat in een aantal kleuren leverbaar is. Het achterlijk is altijd voorzien van een trimlijn. Op aanvraag kunnen een zeilteken en/of een zeilnummer in het zeil worden aangebracht alsmede dieptestrepen (camberstripes). Tell tales zullen het in een rolzeil vaak niet lang uithouden. Door het in en uitrollen worden ze snel stukgetrokken.