Referenties

Heeft u een referentie? graag mailen naar : info@zeilmakerijvolendam.nl.

 

Geachte heer Keizer,

Even een berichtje om u te bedanken voor de fok. Hij ziet er goed uit en doet het prima. Ik vond het overleg ook erg prettig.

Met vriendelijke groet, Karel van Brederode, november 2017

 

 

Hoi zeilmakers!

Wij hebben beloofd u een feedback over onze vermaakte bezaan te geven. Bij deze: groot verschil, zeilt fantastisch. Dit jaar was het zeilen helaas maar van korte duur, maar toppertje was van Edam naar Durgerdam op fok en bezaan met westelijke wind van ruim 6Bft:-).

Nogmaals hartelijk dank, Mvg Cees, september 2017

 

Geachte heer Keizer,

In het voorjaar bij u een nieuw grootzeil opgehaald. Nadat ik de boot bij HoogHiemstra te Uitwellingerga heb laten stralen en de mast kon oprichten is het zeil erop gezet. Ben van Lemmer naar Zaandam gezeild en zeer tevreden. U heeft mijn rolfok van een UV-bestendige strook voorzien zodat ik haar opgerold kan laten zitten. De montage bij giek en mast moet van RVS gemaakt worden (een klus voor in mijn garage werkplaats). Het spannen van het achterlijk ga ik nog wat aanpassen in RVS. Het opvouwen van het grootzeil gaat moeilijk maar daar had u mij al voor gewaarschuwd. 

Nogmaals dank voor het werk en met groeten van Bert Marks, mei 2017

 

Beste mensen van Zeilmakerij Volendam,

Wij zijn heel blij met het nieuwe grootzeil voor onze Jeanneau Fantasia. Goed advies, communicatie en perfect maatwerk. De boot vaart alsof ze zich weer jong voelt!

Maaike en Rob, april 2017

 

Beste Frans,

De C-yacht 36 wordt standaard uitgevoerd met een ruime genua, welke voortreffelijk gekosen is. Bij harder wind, >3 beaufort, komt het schip echter niet hoog aan de wind en bovendien gaat het zoeken.De High Aspect fok die jij voor mij op maat hebt gemaakt en geleverd is een geweldige aanwinst. Het schip kan hoger aan de wind en zoekt vrijwel niet meer. Qua snelheid is het schip er niet merkbaar op achteruitgegaan. De halfwindse en backstag windse koersen zijn qua snelheid iets minder echter daarvoor terug veel bedieningsvriendelijker.

Met vriendelijke groet, Rob Boonstra Haarlem, juni 2016

 

Beste Frans,

Hiermee willen wij je graag onze complimenten geven betreffende onze nieuwe fok, door jullie gemaakt. Na 25 jaar dienst gedaan op onze Koopmans 32 en vele reizen (rondjes Groot-Brittanië, Scandinavië, Franse kust en natuurlijk hier in de buurt) was onze oude fok -eindelijk- af. Al die tijd prima dienst gedaan. Deze nieuwe fok is iets hoger uitgesneden -kijkt wat gemakkelijker uit- en staat er heel mooi bij. Volgens ons gaan we ook hoger aan de wind en zitten we binnen no time op onze romp snelheid.

Met dank en groet, Jan en Dineke Groot a/b Einder Edam, juni 2016

 

Beste Jan Schokker,

Hier een blijde reactie van de schipper van de Adrena-Line. Het vermaken van een jonge gebruikte fok is heel goed gelukt. Ook het iets groter laten van het onderlijk is juist, er onderdoor kijken tijdens het zeilen gaat nog steeds prima. Fijne bijkomstigheid is dat deze fok de zalingen niet raakt dus wij zijn er heel blij mee.Bij deze nogmaals bedankt.

Vriendelijke groet, Theo Böing, september 2015

 

Heren,

Langs deze weg willen wij u onze complimenten geven voor de kwaliteit van de geleverde genua voor onze Midget 31.

De op maat gemaakte genua geeft het schip een hogere snelheid van minimaal 1 knoop en stelt ons nu ook in staat om 30 graden aan de wind te varen. Vakmanschap!

Groeten, J. Smit, Edam, augustus 2015

 

De nieuwe reefgenua staat er strak op. nederlandse kwaliteit loont zich. Bedankt voor de levering.

Groeten Tjerk Rodenhuis, juni 2015  (zie de foto hieronder)

 

 

 

Al weer een flink aantal jaren kom ik bij Zeilmakerij Volendam. Van een compleet nieuwe genua tot simpele reparaties aan de dekzeilen van de boten van de kinderen. Alles wordt vakkundig en tegen normale prijzen uitgevoerd. Dingen waarvan je denkt dat ze "afgeschreven" zijn kunnen gewoon gerepareerd worden en nog seizoenen mee gaan. Vakmanschap en expertise staan voorop naast vriendelijkheid en betaalbaarheid.

Harpert Bramervaer, Bussum, juni 2015

 

 

Op 17 april 2015 voer ik 's avonds naar Volendam met het doel om op zaterdagmorgen vroeg aanwezig te zijn bij Schokker. Voor 10 uur 's morgens werd mijn grootzeil vakkundig gerepareerd. J.l. zaterdag haalde ik mijn nieuwe huik op. Vakkundig gemaakt. Die mannen in Volendam verstaan hun vak. Bedankt! Met hulp van Schokker kan het zeilseizoen niet meer stuk.

Hartelijke groet, Henk van der Veen, juni 2015

 

Beste Frans,

"Gladys" werd in 1978 getuigd door Zeilmakerij Volendam. Inmiddels heeft ze meer dan 70.000 mijl : blue water" in haar zog. De boot en het tuigage hebben het gewoon fantastisch gedaan. Problemen met het materiaal is er nooit geweest. Ontwerp (H.J.Lunstroo), bouw (H.Engelaar) en tuigage (Zeilmakerij Volendam) van "Gladys" in één woord: VERTROUWEN. Een heel belangrijk gevoel alleen onderweg over de wereldzeeën.

Dick Huges sch/eig "Gladys", solo-circumnavigator in de periode 1999-2009, sept 2014

 

I have just had my Falmouth workboat (9m Gaff-rigged) remasted and entirely re-rigged at Jan Schokker's sail-making facility in Volendam. A family-run business (Frans, the current boss, is married to the daughter of the late Jan Schokker), they are friendly, efficient and highly professional. From the charming Ineke, who provides invoices with a smile, to Dik the billiant rigger and his mate Tom and the genial Frans himself (35 years' experience on the job) and all the sailmakers up in the loft, here is a team who will sort out your problems knowledgeably. The harbour in Volendam, full of yachts and working boats, is rife with Schokker-made sails and sprayhoods, testimonials to their expertise. And if their service is not cheap, they give you a result you can rely on, which is surely what you want on a dark night with the wind howling in the rigging. I warmly recommend them.

Jeff Lewis, International Conference Interpreter and sailor, august 2014 

 

Luitjes,

Mijn complimenten: jullie website is leesbaar, informatief en duidelijk. Kwam er terecht omdat ik een oud rolfoksysteem (Rotostay) wil renoveren en een bijna nooit gebruikte fok (ooit door juliie gemaakt) in ere wil herstellen.

Groet, Henk Deinema Leeuwarden, juli 2014

 

Beste mensen, dag Frans,

Hartelijk dank voor de aanpassingen die jullie nog hebben kunnen doen aan de voorzeilen. Afgelopen vrijdag heb ik met de hoger gesneden kluiver al even kunnen varen en het lijkt inderdaad eeen flinke verbetering. Maar ik wil jullie met name bedanken voor het nieuwe grootzeil en de nieuwe bezaan. Ik had mij al tien jaar verheugd op deze nieuwe zeilen en tot nu toe overtreffen ze mijn verwachtingen. Wat een genot om zoveel stuwkracht in de boot te voelen. Waar ik voorheen, met name met minder wind en op aandewindse rakken erg veel moeite had vooruit te komen en hoogte te houden loopt ze nu als een trein, ondanks  het pittige gewicht van de boot. De zeilen zijn goed hanteerbaar, alle touwtjes, ogen en reven zitten op de juiste plaats maar met name de uitbouw en het doorlatten van de zeilen heeft enorm veel winst opgeleverd.

Dat jullie van meer markten thuis waren, een nieuwe buiskap, het doormeten van de verstaging en de terminals was ook erg prettig. Het maatwerk, het advies, het meedenken en het kwaliteitswerk doen erg goed. Nogmaals dank!

Met vriendelijke groet, Jaap van Royen, klassieke kits Curlew, juli 2014 

 

LS

Enige weken geleden heeft u de botterfok van mijn zeeschouw gerenoveerd (achterlijk hol gesneden en reeflijn aangebracht). Het resultaat is geweldig, de fok staat rustiger dan dat ooit het geval was en de zeileigenschappen zijn aanmerkelijk verbeterd, de boot zeilt nu enkele graden hoger. Kortom: ik ben bijzonder tevreden over deze ingreep.

Met vriendelijke groet, B. d'Haen Hoorn, mei 2014

 

Hallo Frans en medewerkers,

Onze First 375 heeft ergens in zijn leven een nieuwe mast gekregen. Het grootzeil was voorzien van de standaard plastic leuvertjes. In zijn soort van de betere kwaliteit, maar het kon niet voorkomen dat het een ramp was, niet alleen om het grootzeil te hijsen maar zeker ook om te strijken. Voor het hijsen konden we nog wel de kracht en het geduld opbrengen maar om op een onrustige soms donkere zee snel en dus veilig te kunnen reven was het nodig om actie te ondernemen. De mastgleuf bleek uitzonderlijk smal. Jouw "sleutelbossen" met standaard leuvers leverden helaas geen geschikt alternatief. En de poging om nieuwe standaard sleetjes pas te vijlen was dapper maar liep om niets uit. Wat nu? Op jullie aanraden (en uiteraard na onderzoek op internet) besloten tot de aanschaf van het Sailtrack systeem van Roschmarine. Deze bestaat uit een super gladde extern gemonteerde kunststof rail en aan het zeil zijn gepolijste RVS leuvers gekomen. Een super gladde combinatie. Het systeem is in overleg met de leverancier nog iets aangepast voor de eerder genoemde smalle gleuf. Levering en montage werden verder door jullie vakkundig en binnen twee weken geregeld. In de daarop volgende tocht naar Kopenhagen is het zeil uiteraard tig keer op en neer geweest. Bij de mast is het zeil nu eenvoudig op de hand door 1 man te hijsen. Vanuit de kuip, dus met iets meer weerstand, met zijn tweeën. Geen probleem. Het strijken is helemaal een feest. Je moet de val zelfs een remmend vieren, anders ligt het zeil bijkans op de tafel binnen. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit systeem jarenlang prima blijft werken. Mochten er aspirant kopers zijn die het systeem willen zien, dan zijn ze altijd welkom in de haven van Edam

PS. de nieuwe buiskap is trouwens ook een feest.

Met vriendelijke groet, Frank en Helma Wolthuizen sy Olivier, februari 2014

 

Zeer geachte zeilmakers!

De loefgierigheid van mijn zeilboot, 'n 8.45 x 2.45 S-spant, was dermate groot dat deze, vooral bij ruwer weer, moeilijk op koers te houden was. Wat doe je en welke ingreep is de juiste? En vooral..... met welke zeilmaker overleg je..... én..... welke vakman, zeilmaker voert de ingreep deskundig uit? Je bent bij de bestaande tuigage aan vele punten gebonden. Overleg met deskundige Frans overtuigde mij om het bestaande achterlijk van het grootzeil in te korten en "vloeiend" naar de masttop te laten verlopen. Het gewijzigde grootzeil heb ik inmiddels retour ontvangen. Het is op zéér vakkundige wijze ingekort en maakt een prima indruk!! Ik ben de makers van Jan Schokker's Zeilmakerij zeer erkentelijk..... Het wachten op de zomer duurt nu nog langer.

Groetend Jan Mars, december 2013

 

Hallo allemaal,

Wij willen Zeilmakerij Volendam hartelijk bedanken voor de prachtige Clipper Canvas zeilen, grootzeil, fok kluiver en topzeil, die jullie gemaakt hebben voor de AK 15.

Met vriendelijke groet, Familie Viegers, september 2013

 

Voor iedereen,

Het was, zoals voor meer mensen, een hele beslissing om nieuwe zeilen te laten maken. Je praat toch over een slordige 40M² zeil bij elkaar. Maar ja, we zeilen nu 10 jaar met onze "Kate" Catalina 28 uit 1991. Het moest er dus een keer van komen. De rolgenua was van 2001 en het grootzeil nog origineel uit 1991. Wij hebben geen ervaring met nieuwe zeilen dus kennen het verschil niet. Heel veel rondgesnuffeld op internet en Jan Schokker gevonden. De uitleg over hoe te kiezen gaf mij het vertrouwen. Ik heb bij meerdere zeilmakers offerte aangevraagd maar toch voor Schokker gekozen waarbij natuurlijk de prijs ook heel belangrijk was. De zeilen staan er prachtig bij. Ook gereefd zeilen ze heerlijk. Mooi afgewerkt met het nodige handwerk hier en daar. Heel bijzonder om te merken wat "rek" in je zeil doet. We hebben tijdens onze vakantie ongeveer 375 mijl gezeild en hoofdzakelijk op zee. Ik kan wel zeggen dat we ze uitgeprobeerd hebben. We zijn zeer tevreden. Op de terugweg via het IJsselmeer zijn we nog een paar dagen in Volendam geweest. Altijd leuk maar dat terzijde. Er lag een oogje van een reefknuttel uit het zeil. Mijn fout natuurlijk. Het zeil hing te hoog bij het aantrekken van de knuttel. Ik vind wel dat dit iets steviger kan met bijvoorbeeld een nylon ringetje tussen de twee verstevigingen  vlakken in, gratis ideetje voor de zeilmakers. Ik was al vroeg bij Schokker en kon direct terecht en voor de middag was de reparatie al klaar. Daarna was er, ondanks de drukte, nog tijd voor wat adviezen over hoeveel spanning je nou eigelijk op een voorlijk zet en op je latten, het is een doorgelat grootzeil. Frans Keizer vond dat de reparatie service was en rekende daar niets voor. Kijk, dat is service!

Bas en Annemarie, Rotterdam september 2013 

 

Beste meneer Keizer,

We zijn heel blij met de nieuwe tent! Hij ziet er prachtig uit. Fijn dat hij zo strak is, een lust voor het oog. Mooi afgewerkt en de ventilatie driehoekjes zijn ook goed bedacht en uitgevoerd. Het oprollen en bovenaan vastzetten gaat soepeltjes en ook het weer dichtritsen en vastzetten beneden gaat gemakkelijk. Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor het mooie geleverde vakwerk!

Hartelijke groeten van Marijke Mortier augustus 2013

 

Goedemorgen dames en heren,

Wel wat laat, maar hierbij toch nog mijn ervaringen met de nieuwe zeilen op de Compromis 888 "Waterjuffer". Het opzetten van de zeilen verliep vlekkeloos. Alles past perfect. Ook optisch mooi; verhouding grootzeil/genua is goed. Zeilervaring: Ik heb er nu ongeveer 250 mijl mee gezeild en merk dat het schip iets hoger aan de wind loopt. Bij lichter weer merk je direcht de invloed van de grotere genua. Deze rolt goed, alhoewel ik de geleidingsblokjes van de reeflijn waarschijnlijk vervang door gelagerde blokken. Ook het reven van het grootzeil gaat goed. Ik overweeg een 3e rif te laten aanbrengen. Boven 23 knopen wind wil tik toch iets minder zeil voeren. 

Met vriendelijke groeten, Onno de Hoogh juli 2013

 

Geachte heer/mevrouw,

Bij aflevering van het grootzeil is gevraagd om een bericht over functioneren. Dat kan ik u nu laten weten, enigszins later dan gedacht. Wij hadden eerder willen berichten maar de gegevens ontbraken.Allereerst was het zeilweer niet zo aangenaam in die weken. Daarna is het zeil geplaatst maar bleek niet te passen dat wil zeggen de leuvers in de giekrail (40 jaar oud) waren iets te dik en daarom was er een keuze voor drie: terug naar Volendam maar dan moesten alle genaaide verbindingen ook los, veel werk: een nieuwe rail op giek, ook mogelijk: de leuvers iets "verlagen". Dat laatste is gedaan dus zeil weer mee naar huis en thuis de leuvers even onder de frees door op 4,5 ipv 5mm. Dat was in 20 minuten klaar en scheelt dus heel wat. Volgende poging in rail was goed en daarna de rail grootzeil. Die verliep goed maar na 70cm waren ook daar problemen, enkele schroeven van de mastrail waren te dik of staken iets uit. Zo de mast inklimmen en bijdraaien of andere schroeven leek geen goed idee. Weer zeil meer naar huis en vervolgens alle leuvers erafgehaald, dat kon met deze leuvers aan "harpjes" en daarna de leuvers van oude grootzeil die al 20 jaar werken erop gezet. Dat paste allemaal en afgelopen week per zeil naar Sail Den Helder. Er was voldoende wind en alles heeft gewerkt. Het zeil staat er goed op, mooi strak en glanzend met aan het achterlijk enkele cm uitstekend bij de zeillatten. Als je kritisch bent, en dat ben ik soms, dan is het achterlijk geen glijdende lijn, op de plaatsen van de latten steekt het iets uit. Wij zijn tevreden, doen ons best om het zeil netjes op de giek te vouwen, maar komen (door stugheid van het zeil) aan de voorzijde van de huik, die 2 jaar geleden naar tevredenheid bij jullie is gemaakt, net enkele cm te kort om te sluiten. Maar het zeil blijft wel bedekt. Wij zijn tevreden, alles zit er goed op en ook anderen zijn bewonderend. Nogmaals met dank,

Ab van Beek a/b Sir Francis juni 2013 

 

Beste Frans/Ineke,

Bij deze even mijn bevindingen van mijn nieuwe genua op mijn Friendship 26. Ik ben er nu na een half jaar mee gevaren te hebben nog steeds erg content mee. Het zeil staat superstrak en ik vaar aanmerkelijk sneller en hoger. Ook de onlangs aangeschafte rolfokhoes is topkwaliteit. Nogmaals bedankt voor de goede service en kwaliteit!

Paul Sloots, Edam, juni 2013 

 

Zeilmakerij Volendam,

Na 25 jaar catamaran zeilen met een Hobiecat nu overgestapt op een toerjacht, Midget 26. Ons ongenoegen over de bestaande zeilen van de Midget is weggenomen door perfect opgemeten en gemaakte zeilen van Zeilmakerij Volendam uit Volendam. Een strak gesneden HA keerfok en een prachtig doorgelat grootzeil doen ons weer denken aan de zeilen van de catamaran waarmee goed hoog aan de wind kan worden gezeild. Een proefvaart op het Markermeer met harde wind heeft ons veel zeilplezier verschaft, hard en veilig zeilen.

Met hartelijke zeilersgroeten, Hans de Ruiter,  april 2013

 

LS

Toen ik mijn boot (Koopmans 37) opgeleverd kreeg in 1996 had het grootzeil simpele kunststof leuvertjes voor in de mastgleuf. Dit was geen perfect systeem, maar je zeilt door... totdat ik op de Hiswa z'n 5 jaar geleden bij Schokker kennis maakte met een nieuw systeem (Sailtrack). Stevige sleetjes aan het zeil voor in het externe aan/in de mast aan te brengen mastgroef systeem. Het geheel maakte een hoog kwalitatieve indruk. De keuze was snel gemaakt. Ik bestelde bij Schokker dit Sailtrack systeem en het geheel werd vakkundig en professioneel aangebracht en opgeleverd en funcioneert al jaren tot m'n volle tevredenheid, geen enkele correctie was nodig. Het heeft een lage stapelhoogte, laag gewicht en geringe wrijving. Kortom, ik ben uitermate tevreden met Sailtrack en Schokker.

Rokus de Groot, sy Kalimera, april 2013

 

Beste Frans en Collegae,

Vandaag hebben we voor het eerst echt gezeild met de nieuwe zeilen. Voor het eerst omdat we weinig tijd hebben gehad voor onze vakantie en tijdens de vakantie veel dagen met erg veel wind (mn onze jongste is nogal angstig en dus hebben we het een beetje moeten opbouwen). Vandaag dus voor het eerst met alle drie de zeilen en het was een genot! Een wereld van verschil met de oude lappen. De boot is veel rustiger en koersvaster, gaat niet meer uit het niets op één oor en kan veel hoger aan de wind. Ik wil me nu gaan gekwamen op het trimmen van de zeilen en natuurlijk het reven. Eerst maar eens een keer bij matige wind. Maar ik heb het advies gekregen met reven te wachten tot het zeil zich heeft gezet, nietwaar? De foto waar je om hebt gevraagd komt zeer zeker nog. Ik zal tzt een fotograaf charteren.

Groeten van de hele familie vanaf het Hegermeer en tot ziens.

Jeroen Kolenberg a/b "De Gesmeerde Bliksem"

 

Geachte heer / mevrouw,

Hieronder de foto van de hoes over onze airco. Die is nu voor de winter keurig afgedekt tegen vuil, vocht, bladeren, spinnen enz. De hoes zit er wel wat ruim omheen maar dat is mijn eigen schuld want ik heb zelf de maten opgegeven. Slim is het luchtroostertje met een gaasje en een afdekkapje zodat de condens er uit kan. Hartelijk dank.

Familie Mooijer. Juli 2012

 

 

Beste mensen van Zeilmakerij Volendam,

Ik wil jullie hartelijk danken voor de mooie spinnaker die jullie voor mij hebben gemaakt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit eerder met een spinnaker had gevaren. Toch hadden wij deze op het IJsselmeer tijdens het proberen gelijk de eerste keer vol ornaat opstaan en bleek gewoon fantastisch te passen op mijn boot. Het ziet er prachtig uit en wij hopen er nog veel plezier aan te beleven. Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de snelle service en de kwaliteit welke jullie hebben geleverd.

Geert Snijder, juli 2012

 

Beste medewerkers van Zeilmakerij Volendam,

Enige tijd terug hebben jullie voor mij een nieuw grootzeil gemaakt omdat mijn oude zeil echt nodig aan vervanging toe was. Aangezien ik best veel aan wedstrijden mee doe is een goed grootzeil natuurlijk enorm belangrijk. Ik mocht mijn schip bij jullie in de haven leggen, waarna jullie het zeil compleet inclusief montage voor mij hebben uitgevoerd. Gehele uitvoering met de nieuwste materialen. Ik moet jullie zeggen dat het er prachtig uitzag. Tevens wil ik jullie melden dat ik de eerste de beste wedstrijd, na aanbrengen van het nieuwe grootzeil, een stuk sneller kon varen. Dit heeft geresulteerd in gelijk een 1e plaats tijdens de wedstrijd van Urk naar Enkhuizen. Het nieuwe grootzeil heeft hier zeker een grote bijdrage aan geleverd. Langs deze weg wil ik jullie heel erg bedanken voor het fantastische werk dat jullie hebben geleverd waar mee ik heel tevreden ben.

Jan Post, juli 2012

 

Dear mr. Keizer,

We have sailed our ketch "Felba"with our new full-batten sails from Bretagne to northern Spain (Marina Ribadeo). The head of the mainsail is a little to big and hitting the topping lift. But in reality we can manage that when we are sailing. The new sails are very much better than our 28 years old (Schokker) sails. With the full battened sails we can go about 10 degrees higher to the wind than before. Also the gathering of the sails works much better with the new lazy-jacks.

With best greetings,

Valentin Wallisch

 

Beste Frans en alle andere hardwerkende mensen.

Ik heb alle nieuwe "lappen" op de boot gedrapeerd en ben zeer tevreden. Alles past goed en ik vind het heel mooi staan. Gezeild hebben we nog niet maar daar heb ik alle vertrouwen in. De hele opknapbeurt heeft heel wat tijd en energie gekost maar het ongeveer 70 jaar oude zee schouwtje ziet er weer puik uit. 

Bedankt, Kees en Loes Al, mei 2012

 

 

Hallo, De nieuwe zeilen zijn fantastisch. Het zeilt allemaal veel rustiger en er zit net zoveel power in als voorheen. De boel staat er zo mooi op, genieten gewoon....Ook als de boel een beetje gereefd moet worden dan blijft het profiel gewoon goed. En niet meer direct 10 graden helling erbij als er een vlaag komt, nee gewoon als een heer met aleen wat ectra snelheid! En ik ben blij dat ik naar je geluisterd heb en geen latten gedaan heb in het rolzeil. Ingerold zit het al best strak in de mast, moet er niet aan denken dat daar ook nog latten bijkomen. Dank je wel

Met vriendelijke groet: Henk Jansen van de Bavaria 33 Cruiser "Time Out" mei 2012

 

Goedenavond,

Bij deze wil ik jullie even complimenteren met de genua (kleur bruin) die jullie gemaakt hebben voor mijn Midget 31. Hij valt perfect, iets minder bol dan de vorige en je kunt er prettig onderdoor kijken, ook fijn. Kortom: een perfecte genua. Bedankt!

Vriendelijke groeten, Taco Feenstra, 2 mei 2012

 

Graag willen wij U bedanken voor de goede en vlotte service. We zijn zeer tevreden over de kuiptent mooi gemaakt, goede reclame. Vriendelijke groet Bert en Wil IJzelenberg, 18 april 2012

 

Sehr geehrter Herr Schokker,

Hiermit möchte ich mich für die ausgezeichnete Arbeit, der von Ihnen hergestellten Sprayhood, an meinem Boot "Quintus" bedanken.

Freundlich grüsst, Erich Tönspeterotto,  29 maart 2012

 

Beste mensen,

Met bewondering heb ik naar de door jullie gemaakte rolfokhoes gekeken, heel mooi gemaakt. Nu nog even op de lente wachten...

Groeten aan de makers en aan Frans.

Wim Zadel, bevelvoerder van de Schavuit, januari 2012

 

 

 

 

 

Hierboven: een bericht uit het weekblad "Nieuw Volendam" van 21 december 2011

 

Beste Frans,

Het is al weer wat jaren geleden dat wij elkaar gesproken hebben. Hoop dat het goed gaat met jouw en de zaak. Kreeg laatst jullie nieuwsbrief. Ziet er goed uit. Dat bracht mij op het idee jou even te informeren over de mooie zeilen die jullie gemaakt hebben. na zo'n 7 a 8 jaar wordt er nog steeds met bewondering over gesproken. Zie de foto.

Groet, Willem van de Velde - Joppe - schip Carrina - 16 november 2011

 

 

Afbeelding hierboven de "Carrina onder zeil"

 

Beste Frans en medewerkers,

Een aantal jaren geleden hebben we een nieuwe genua bij jullie laten maken. Het schip, Vindö 40, liep daarmee voor geen meter. Door slordigheid van ons zijn we pas in het voorjaar bij jullie gekomen met de oude en de "nieuwe"genua. De "nieuwe genua" is vakkundig door jullie versneden in hetzelfde model als de oude. Het schip liep als een trein tijdens de Classic Yacht Regatta in Hellevoetsluis bij de polyclassics, in de groep tot 10 meter 4e en overall 7e. En tijdens de wedstrijd van de klassieke jachten in Hoorn in september, 1e bij de polyclassics. Wij zijn ook clubkampioen van WSV Schardam geworden.

Groeten, Pim en Lia ten Klei, bemanning van de Wijdzicht, oktober 2011

 

Beste meneer Keizer en medewerkers, 

Wij zijn al jaren klant van jullie. In 2010 waren onze buiskap en kuiptent aan vervanging toe. Omdat we mooie kappen en tenten hadden gezien die door jullie werden gemaakt, besloten we de nieuwe kap en tent door jullie te laten maken. Onze vogel gaat altijd mee op reis, daarom wilden wij aan de zijkanten en aan de achterkant extra voorzieningen om panelen, voorzien van insektengaas te kunnen inritsen. De oude tent had alleen aan de achterzijde een insektengaas dat bevestigd was met klitteband. Zoals gebruikelijk meerden wij het schip op een dag in september af om het een week later met de nieuwe kap en tent weer op te komen halen. Het weer werkte helaas niet mee. Uiteindelijke werden we bijna 3 weken later gebeld dat het werk klaar was. Wij kwamen kijken en zagen een resultaat dat helemaal niet was wat wij bedoeld hadden. Ook was de nieuwe tent niet zuiver van vorm. Maar de heer Keizer verzekerde ons dat alles perfect in orde zou worden gemaakt. Na een gesprek met een van de zeilmakers was het duidelijk hoe de insektengaas panelen gemaakt hadden moeten worden. We spraken af dat we het schip nog een week zouden laten liggen en dan zou alles naar wens worden opgeleverd. Even later werden we in de auto gebeld, waarbij de heer Keizer ons mededeelde dat er dingen niet goed waren gegaan en dat hij had besloten om de kuiptent helemaal opnieuw te gaan maken. Een week later kwamen wij opnieuw kijken en zagen dat de kuiptent helemaal naar onze wens was gemaakt. Bij Schokker is het kennelijk zo dat men alles doet om te bereiken dat een klant 100% tevreden is. Klasse! Inmiddels hebben wij een week of zeven aan boord doorgebracht onder uiteenlopende weersomstandigheden, voornamelijk slechte. Wij hebben grote hitte gehad, veel wind tot 9 Bft en veel harde regen. De tent is volkomen waterdicht gebleken en de voorzieningen met het insektengaas blijken in de praktijk heel handig te werken. Wat ook opvalt is met hoeveel zorg de verschillende onderdelen zijn gemaakt. Vakwerk van grote klasse. Op dagen dat we in de haven liggen kan onze grasparkiet Piep heerlijk rondvliegen en spelen in de kuip. Een grote verbetering ten opzichte van onze oude kuiptent!Meneer Keizer en medewerkers, wij zijn hier heel blij mee. Bedankt!

Karel en Mieke Kho, Najad 331/77 Toean,  september 2011 

 

Goedenavond Frans, 

Hier een mooi plaatje van onze nieuwe zeilen (2010) en van de nieuwe buiskap(2011). De nieuwe buiskap met kuiptent is geweldig, meer leefruimte met nat weer en de kuip blijft mooi uit de zon, ter bescherming van het lakwerk als we niet aan boord zijn. Wij zijn momenteel onderweg, eerst naar Antwerpen en daarna de Belgische kust.

Vriendelijke groet, Dirk Visser en Nel Admiraal, juli 2011

 

 

Afbeelding hierboven: de "Admiraal" met Schokker zeilen en de nieuwe buiskap.

 

Frans,

Ik had aangegeven dat ik een rolkluiver wilde en dat hij iets groter moest (mocht) worden dan de bestaande, de Furlex zou het teveel kunnen reduceren. Ik bracht de Pandora bij jullie voor de wal en kort overleg maakte helder dat ik met jullie een deskundige partij in de arm nam. Nadat in no time de Furlex was aangebracht (geheel volgens de afspraken en wensen) bleek ik, en jullie, nog niet klaar. Na een discussie over leiogen, spleetwerking en diverse malen op afstand de bepaalde maten "op het oog" beoordelen werd de kluiver gemaakt. Toen ik belde of ik de Pandora kon ophalen, bleek dat alles al gemonteerd was, ik had beter op de webcam moeten kijken. In het terugzeilen van Volendam naar Mokum heb ik een en ander uitgetest en alles was boven verwachting. De kluiver liet zich soepel reven ondanks dat de reeflijn van de Furlex niet op de standaard wijze geleid kon worden langs scepters. Kortom zeer tevreden en klaar voor de oversteek naar Engeland, als het weer maar mee werkt.

Tot een volgende actie, Kees Harschel, juli 2011

 

Afgelopen weekend (Hemelvaart) hebben wij een zeiltocht gemaakt over het IJsselmeer en Waddenzee en wij zijn diverse keren in die afgelopen dagen door stevige wind getroffen. Gelukkig hadden wij bij de Firma Schokker in Volendam een nieuwe giek besteld met daarin een reefsysteem dat vanuit de beschermde kuip heel werkzaam en bedienbaar is. Het vorige reefsysteem bestond bij ons uit een reefoog in het zeil wat dan op een lummelbeslag gedaan moest worden en dan bij slechte weersomstandigheden resulteerde dat in soms een paar keer over het dek heen en weer lopen omdat op het punt van hijsen van het verkleinde zeil het oog van het lummelbeslag af ging. Dit voor ons nieuwe reefsysteem is ons voortreffelijk bevallen en wij spreken onze dank uit dat wij verlost zijn van wandelingen over het dek in slechte weersomstandigheden, want dan moet er veilig gereefd kunnen worden. Dit nieuwe reefsysteem bestaat uit 2 lijnen voor elk rif. De groene lijn is voor het voorlijk en de rode lijn is voor het achterlijk. Het aanbrengen van het tweede rif werkt op dezelfde wijze en dan bestaat altijd nog de mogelijkheid (om misverstanden te voorkomen) om het tweede rif met andere kleuren van reeflijnen te voorzien. Bij ons aan boord bevindt het reefgedeelte voor het eerste rif aan stuurboordzijde en voor het tweede rif aan bakboordzijde zodat een verwarring van handeling uitgesloten is. Frans, hartelijk bedankt voor de goede voorlichting destijds en wij hebben door deze oplossing een veiliger gevoel gekregen in omstandigheden waarin onder moeilijker weersomstandigheden toch watersport kan worden beoefend zonder wandelingen over het dek in een situatie waarin verkleinen van het grootzeil noodzakelijk is.

Familie van Almeloo, Dehler Optima 920 Spetter,   juni 2011

 

Ahoy Zeilmakerij Volendam,

Gisteren heb ik het grootzeil opgehaald dat ik bij u had besteld. Dat is gebeurd op basis van de maten van mijn oude grootzeil en metingen die ik zelf had gedaan plus een paar foto's. Toen ik het bij u bestelde in november was de mast al gestreken. Ik heb het zeil meteen gehesen en het past heel goed aan alle kanten; het is mooi geworden en ziet er prima uit. Eén zeillat is wat beschadigd, een paar splinters aan de zijkant. Voorlopig heb ik er wat tape om gedaan en kom nog wel een keer langs.

Bedankt voor het resultaat en vriendelijke groet,

D. de Vries, Ouderkerk a/d Amstel,  mei 2011

 

Mijn verhaal over zaken doen met de Firma Schokker in Volendam. Met een gebakje krijg je een hoop voor elkaar. Het begon op de Hiswa in 2011 met de verkoopster Ineke, een leuke dame, waar ik en mijn vrouw een gezellig gespek hebben gehad over een volledige kap voor over mijn boot. Ineke was de enigste van alle concollega's van haar, die bereid was om voor ons zo snel mogelijk alles te realiseren. Op diezelfde dag kreeg ik Frans aan de telefoon, ik had namelijk aan Ineke gevraagd of hij een prijs met mij  wilde maken op de Hiswa, om op korte termijn een afspraak te maken. Toen ik teruggebeld werd op de Hiswa was het met 1 minuut geregeld. De diecteur Frans Keizer was zo spontaan dat het voor ons duidelijk was dat deze man het moest doen en zie het resultaat. Ik had iets niet goed begrepen maar dat was geen punt, voor een paar lekkere gebakjes werd dit direct opgelost. Geweldig bedankt. Ik kan u aanraden wanneer u iets van dien nodig hebt kijk en informeer eerst naar Ineke en Frans, firma Jan Schokker.

 

 

 

Met vriendelijke Jan en Jolanda,  april 2011

 

Het makkelijke zeilen met een dubbel voorstag.

Op onze Sunbeam 44 hebben we een extra voorstag met rolfok laten zetten. De fok is een high aspect fok. Heerlijk om mee hoog aan de wind te varen. Het is ook nog eens een keerfok geworden maar dan een met één schoot en één rail op het dek voor de mast. Dit is ideaal op b.v. de  Waddenzee. Waar anderen vaak gaan moteren, laveren wij probleemloos.

Je gaat overstag alsof je in een open bootje vaart. (Zie de foto's hieronder.)

 

 

 

Een probleem dat zich leek aan te dienen, is het overstag gaan met de grote genua. Immers het stag van de keerfok zit vlak achter de genua. (als er minder dan windkracht 4 staat varen we ook aan de wind met de genua). Bij het overstag gaan rolden we eerst steeds de genua in, om over de andere boeg de genua weer uit te rollen. Een omslachtige en tijdrovende bezigheid.

In overleg met Schokker hebben we besloten om de genua over het tweede stag heen te laten vallen. (dus alsof er geen tweede stag is). Tot onze verbazing werkt dit verrassend goed. Op de G.P.S. geen merkbare vertraging! Waarschijnlijk komt dit omdat de boot helt, het tweede stag gaat wat hangen, alleen onderaan is er een meter waar de genua tegen het tweede stag aanzit. De rest van de fok hangt vrij.

We dachten eerst ook dat er misschien extra slijtage aan beide fokken zou optreden. Daar is nu na 7 jaar varen nog niets van te zien. Om beide fokken te beschermen, hebben we bij Schokker één fokkenhoes laten maken, die over beide heen fokken wordt getrokken. De enige aanpassing die daarvoor nodig was, is dat er i.p.v. 2 gekruiste lijnen, 4 lijnen nodig zijn om de hoes goed aan te trekken. Werkt echt grandioos!

Nienke en Anton de Buijzer, mei 2011

A/b Sunbeam 44 “WINK”

 

Beste mensen,

Wij hebben gisteravond ons bootje bij jullie opgehaald. Wij zijn zeer tevreden over de buiskap. Qua functialiteit, stevigheid en mooie lijn welke jullie hierin aangebracht hebben. Er is een gigantische binnenruimte gecreëerd, onze complimenten!! Wij zijn blij dat we voor jullie hebben gekozen! Bedankt voor deze creatieve, mooie oplossing ondanks dat het een klein bootje betrof, we kunnen bijna niet wachten om ermee te gaan varen.

Met vriendelijke groeten,

Marianne en Eef Vermeer, Arnhem, 28 maart 2011

 

 

Hallo, Hierbij een foto van ons bootje tijdens de testvaart

Familie Vermeer Arnhem   11 april 2011

 

 

foto hierboven: De familie Vermeer heeft geen last meer van buiswater.

 

Geachte heer Keizer,

We hadden op uw stand op de HISWA een gesprek over de Noorse Kotter "Weremeer" . Dit schip werd midden 50-er jaren gebouwd door Jan Laarkamp van een sloep van het HAL-passagiersschip

"De Volendam". Omdat hij er de wereld mee rond wilde, rustte hij het schip uit met zeilen van Jan Schokker (7 stuks). Dat rondje om de wereld is er nooit gekomen; wel heeft Jan de eerste 20 zomers intensief op Noorwegen gevaren met passagiers. Waarschijnlijk zijn de belangrijkste zeilen, grootzeil, bezaan, fok, kluiver en vlieger, eind 60-er jaren vernieuwd, want toen in 1976 het schip in mijn bezit kwam waren deze zeilen van modern zeildoek. In de jaren 90 heb ik de voorzeilen vernieuwd, uiteraard bij Jan Schokker. Hierbij een afbeelding van de "Weremeer". Als je hem tegenkomt op het Wad of IJsselmeer besef dan dat hij zeilt met 3 lichtweerzeilen ( 2 topzeilen en een aap) van nagenoeg 60 jaar oud, met 2 grootzeilen van 40 jaar oud en 3 voorzeilen van 15 jaar oud. Zeilen van Jan Schokker: een perfekte investering!

Met vriendelijke groet,

Henk Bouman, Zaandijk, 14 maart 2011

  

Aan alle medewerkers, 

Jarenlang was ik een fel tegenstander van het rolfoksysteem. De zeilen raken beschadigd. Hoe kun je een drie dimensionaal zeil op een cilinder oprollen? Veel los zeil moet je wisselen. Met leuvers is het allemaal simpel en beheersbaar.Tot op een moment mijn vrouw zei: Je gaat NIET meer naar voren met die zeegang. Veel te gevaarlijk. We varen overigens meestal op zee. Twee jaar geleden ging de kogel door de kerk:

er kwam een rolfok. De werkfok en de genua II werden aangepast. Schokker heeft ons prima geholpen. Geduldig en vriendelijk. Ook valt mij de zorgvuldigheid en vakbekwaamheid op. GEWELDIG.

Mijn ervaring met het systeem is zeer positief.

Met vriendelijke groet,

Jaap Homan van de Almare,  4 januari 2011

 

 

Foto hierboven: Jaap Homan veilig in de kuip.....

 

Goede Middag,

De zeilen staan prachtig op het ijsschuitje, ook het zeilen is geweldig.

Mogelijk is de foto geschikt voor jullie site.

Vriendelijke groet, Henk Kalshoven van Stichting IJsschuiten Gouwzee.

 

 

Foto hierboven: de Willem Barendsz 2 met nieuwe zeilen van Naturel Clipper Canvas.

 

Waarde medewerkers van Zeilmakerij Volendam,

't Is jammer dat Zeilmakerij Volendam geen kleding maakt, anders kochten wij die misschien ook wel daar. Hoe dan ook, ons grootzeil en, zoals dat op de website wordt genoemd, drophuik voldoen uitstekend. Wat eveneens niet onvermeld mag blijven is de flexibele klantvriendelijkheid. Na aanschaf van zomer- en wintertent, kluiver, grootzeil etc. kunnen wij wel vaste klant worden genoemd. Voorlopig hebben wij nog geen redenen om dat te veranderen. Dus, laten wij maar zeggen, tot ziens in Volendam.

Simone en Roel de Haan a/b zeilschip KNOTS. Oktober 2010

 

 

 

Aan de medewerkers van Zeilmakerij Volendam.

Zoals belooft een foto van het gemaakte zeil voor het prieel.

Met vriendelijke groet

Dick Sluis. Monnickendam. 3 oktober 2010

 

 

Foto hierboven: Het prieel van Dick Sluis.                        Ingangsdeur oprolbaar met 2 ritsen.

 

Beste medewerkers van Zeilmakerij Volendam,

In het najaar van 2009 hebben wij een kap over het achterdek van onze boot door jullie laten maken. Nu zijn wij niet de makkelijkste, en snel tevreden klanten, dus was het niet een klusje wat maar even gedaan kon worden. Toch hebben wij in goede harmonie en samenwerking een tent gekregen die helemaal naar ons idee en bedoeling is geworden. Wij zijn er erg blij mee en wie je er ook over hoort geven allemaal toe dat dit een stukje vakwerk is. Door deze tent is onze leefruimte op onze boot enorm vergroot en kunnen we ook langer op de boot vertoeven. Met minder goed weeer zitten we eigenlijk buiten / binnen door deze tent. Omdat op ons eigen verzoek de blinderings gordijn/lappen aan de binnenkant zitten kunnen we de tent bij mooi weer oprollen maar toch ook als zonwering gebruiken. En voor eventuele loge's is zo het achterdek een extra slaapplaats geworden waar men dan op een groot 2 persoons aero-bed kan slapen. Onze complimenten aan de gehele crew van Zeilmakerij Volendam.

Met een warme en goed overdekte groet,

José en Maarten eigenaars van de Moja,   oktober 2010 

 

 

 

Hallo Frans,

We zijn zeer tevreden over het grootzeil. Zeilprestaties zijn stukken beter. Een pluim voor jou en meester zeilmaker Jaap Plat.

Groeten, Gerard en Katja Kielman,  juli 2010

 

Foto hierboven: Midget 26 "Kaatje" met het nieuwe grootzeil.

 

Dag Frans,

Net jullie fantastische site bekeken. Ik wil met mijn referentie niet achterblijven. Sinds 1981 ben ik een trouwe en tevreden klant die met al zijn zeilproblemen bij jullie terecht kan. Ik voel me "part of the family"

Theo, juli 2010

 

 

Foto hierboven: Midget 31 met reefgenua.

 

Beste Frans,

Vanaf de proefvaart in 2007 van onze Midget 31 met boegkorf en verlengde mast, staat het tuig, doorgelat grootzeil, 120% genua en wegneembare kotterfok, prachtig! 4e Seizoen zonder vormverlies. Vandaag dus nog een high aspect toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Rob Bakker, juli 2010 

 

 

Foto hierboven: de "Admiraal" met nieuwe reefgenua en doorgelat grootzeil.
 

Beste Frans,

Zoals beloofd hier enige foto's van de door jullie gemaakte zeilen voor onze boot de "Admiraal"

We hebben er na de correctie een aantal malen mee gevaren en zijn zeer tevreden.

Bedankt voor alle advies en service.

Dirk Visser / Nel Admiraal (27 juni  2010)

 

Goedemorgen Frans en alle Schokker medewerkers,

 Ik wil jullie bedanken voor het vakkundig herstellen van mijn voorzeil. Dat het iets kleiner geworden is, is niet te zien en de overgang van reparatie bij de tophoek en de schoothoek is ook onzichtbaar. Ook hebben jullie op eigen initiatief het zeil ter hoogte van de zaling verstevigd en hersteld. Mijn complimenten!

Bedankt,

Ruud Kee, Purmerend, juni 2010

 

Beste Ineke & collega's,

Hartelijk dank voor de prima uitgevoerde reparaties. Wij zijn zéér tevreden. Wij zullen zeker bij u terugkomen voor de buiskap, als die aan vervanging toe is.

Met vriendelijke groeten,

Jos & Nicolette Drenkelford-Bakker,     juni 2010

  

Goedemorgen,

Het zeilen met de ijsschuit  "ALEXIA"voorzien van nieuwe Schokker zeilen,ging voortreffelijk afgelopen winter. Vriendelijke groet,

Henk Kalshoven

Stichting IJsschuiten Gouwzee Monnickendam,  juni 2010

 

Foto hierboven: De Alexia bevindt zich op glas ijs.......

 
NIEUWE ZEILEN voor de AQUAREL Mei 2010
Na dertig jaar trouwe dienst waren de zeilen van onze boot, de AQUAREL, een Draco-Summerwing kajuitjachtje van zeven en een halve meter, toch echt wel helemaal uitgezeild.
Het grootzeil was totaal versleten, de zakken van de zeillatten eindeloos gerepareerd, en hadden behalve de vele gerepareerde scheuren, ook allebei een scheppend achterlijk. En de vallen met staaldraad voorloop waren ook op de splits behoorlijk versleten.
Dus maar eens links en rechts geïnformeerd en gegoocheld op het internet. Van collega’s hoorde ik dat Schokker in Volendam altijd al kwalitatief heel goed was in traditionele zeilen
voor botters en schokkers enz. maar sinds een tijdje nu ook veel beter is in zeilgarderobes voor kleinere scherpe jachten. Dit vooral dankzij nieuwe computerontwerp programma’s
en lasersnij faciliteiten Dit, en het feit dat mijn nieuwe zeilen dan in Holland gemaakt
worden en niet in een ver Aziatisch land, en dat dit heel handig is als het toch niet helemaal zou passen, en er nog iets aan veranderd zou moeten worden, gaf de doorslag. In de herfst van
vorig jaar heb ik de hele handel naar Volendam gebracht, waar de zeilen en het mast en giekbeslag werden opgemeten, en een deskundig advies werd gegeven. Mij werd aangeraden om geen klakkeloze "chinese copy" te laten maken, maar doorlopende zeillatten te nemen tot aan de mast. En ook om het grootzeil iets anders te snijden zodat de giek zo'n tien centimeter hoger komt bij het schootoog. Ook kon het onderlijk met 25 cm verlengd worden. De prijs viel, dankzij de  winterkorting ook best mee, dus de opdracht werd gegeven, en de aanbetaling gedaan. Begin april was het dan zover: ik kon alles weer ophalen. Nog even wachten op de tewaterlating op het Hemmeland, en daarna kon de nieuwe garderobe gepast worden. Dat viel geweldig mee: Alles paste uitstekend, en alleen het inscheren van de nieuwe vallen zat tegen toen het (te dunne) vliegertouwtje, dat ik tijdelijk had ingeschoren, brak. Grrr, dus moest de mastvoet eraf. Popnagels uitboren en toen kon mijn kleinzoon hem gelukkig nèt pakken (hij heeft wat dunnere armpjes dan zijn opa). En dan de eerste zeiltocht: een ervaring! Het weer zat mee (donderdag voor Koninginnedag) en de matige bries uit het westen streek over een bijna spiegelglad Markermeer. En de snelheid: ongelofelijk! Bij deze wind zouden we anders bijna stilgelegen hebben en al snel de hakkepuf erbij hebben gezet. Maar nu liepen we zonder problemen 3 a 4 knopen, en we kwamen ook veel hoger aan de wind als anders, ik denk zeker 5 graden. Kortom: een flinke injectie met een nieuwe overdosis zeilplezier, ik had niet gedacht dat het ZOVEEL verschil zou maken. Het enige puntje dat overbleef, was het oude huikje, dat nu te kort was, en ook te klein omdat de doorlopende latten meer ruimte op de giek innemen. Maar ook dat kon opgelost worden: een bezoekje aan Schokker Volendam, en tegen inlevering van mijn winterkorting (helaas) staat er nu ook een nieuw huikje in bestelling. Met witte opdruk "AQUAREL" uiteraard.
Jan Visschers, schipper van de Aquarel
 

 

Foto hierboven: De "aquarel" met nieuwe genua en grootzeil.

 

Goedemorgen Frans of bon dia in de locale taal van Bonaire

In 2009 heb je voor ons , eigenaren van de Constanter, een oude Jouet 32, een mooie bimini gemaakt, inclusief een hoes voor de dinghy, allemaal ter voorbereiding van de oversteek. Op de valreep heb ik je nog lastig gevallen met zeillatten, maar dank zij dit alles genieten wij in de Caribean van de bimini.

De oversteek, met de door jouw organisatie gemaakte zeilen, was in alle opzichten indrukwekkend.

Zeilergroet vanuit Bonaire,

Het Constanerteam Wil en Karel,  mei 2010

 

Foto hierboven: de Constanter met bimini in Bonaire.

 

Hallo Frans

Afgelopen zaterdag is voor Volendam de Kaastrofee van 2010 gevaren door leden van de Najad club. Mede door jouw zeilen en een beetje kennis van zeilen zijn we er in geslaagd de eerste prijs in de wacht te slepen.

Groetjes

Wim en Tiny de Ruiter,   mei 2010

 

 

Foto hierboven: de Najad 37 "Samade" in de winning mood

 

Hallo!

Hierbij wil ik jullie hartelijk bedanken voor het in orde maken van de netten van de trimaran.

We hebben nooit eerder met iets terug hoeven te komen bij jullie, maar nu het toch een keer nodig was, ben ik heel blij met de manier waarop jullie het hebben afgehandeld. Dat vertel ik ook graag door aan andere zeilers!

Super bedankt

Edith van Zalinge uit Gerwen, april 2010

 

Dag Frans,

Wij zijn in het bezit van een Dartsailer 30 voet met bruine zeilen, allemaal gemaakt door Fa. Jan Schokker. Zit er allemaal prima strak op, ook de hoezen om genua en grootzeil.

De stormfok hadden we eerst met leuvers, dat was niet zo handig want met harde wind moest mijn man het dek op. Dus besloten we voor een extra rolfok met Furlex systeem, daar een UV strook op gestikt. Helemaal makkelijk! zodat er ook geen hoes meer omheen hoeft. Zo makkelijk dat we besloten hebben de genua op dezelfde manier te laten maken. Dat is mogelijk door op de bestaande genua een UV strook te zetten, uiteraard weer bij Schokker. 

Gemak dient de mens en een compliment voor de mensen die de zeilen maken, ziet er zeer goed uit.

Groet: Greet Vermeer uit Almere              maart 2010

  

Beste Frans,
Al vanaf mijn eerste BM’er heb ik mijn zeilen door Schokker laten maken. Toen ik mijn “Fortuin” ging tuigen voor mijn eerste echte oceaanoversteek in 1985 hebben jullie de hele zeilgarderobe gemaakt, en ik moet zeggen, tot meer dan volle tevredenheid. Twee jaar in de tropen, inclusief een echte orkaan, dat is wel de ultieme kwaliteitstest voor een zeil! Ook de jaren daarna bleven de zeilen in puike conditie.
Toen ik dan ook voor mijn huidige “Calypso” een nieuwe fok nodig had, hoefde ik echt geen rondje langs andere zeilmakers te maken. Die fok moest bij Schokker vandaan komen.
Een goed gesneden zeil, maar ook een werkpaard, en sterk!
Met mijn kottertuigage moet bij toenemende wind het grootzeil gereefd, dan de kluiver ingerold, grootzeil verder reven, tot wel drie reven, maar die fok blijft altijd staan.
Bij mijn laatste aanloop van Faial (Azoren) kreeg ik de laatste dag nog 55 knopen wind om de oren. Met fok en derde rif bleven we perfect doorlopen. Ook nu, weer in de Caribbean, kan ik nog steeds op die fok vertrouwen, geen naadje is er losgegaan, na 5 oceaanoversteken! Ook de bimini, die jullie na het beruchte Ojee-moment nog even maakten, staat als een huis.
Frans en crew, ook voor mijn volgende zeilen hoop ik weer een beroep op jullie te kunnen doen.
Groeten en graag tot ziens vanuit een warm St.Maarten.
Evert Veerman a/b “Calypso”       Januari 2010

 

 
  
Beste Schokker crew:
Toen ik in 1990 zover was met de restauratie van de Volendammer logger 'VD10' hebben jullie mij met jullie vakmanschap enorm geholpen daar zeilen voor te maken. Het komt natuurlijk niet elke dag voor dat er zich een restauratie bij jullie voordoet maar eveneens met hulp van het Nationale Scheepvaartmuseum is er een zeilplan ontwikkeld dat niet alleen authentiek genoemd mag worden maar dat ook door zijn kwaliteit geroemd is. De afgelopen twintig jaar hebben we met de VD10 op het IJsselmeer, de Waddenzee, de Noordzee en de Oostzee gezeild en daarmee in zware stormen en zelfs een windhoos terecht gekomen. Aan het hele schip is nooit iets stuk gegaan en ook de zeilen hebben duizenden mijlen en oerkrachten overleefd. Dank voor jullie vakmanschap.
Jos Koenen    Januari 2010
 

LS,
Wij zijn zeer tevreden met uw creatie die als tent zal dienen van onze BP.
Chapeau. Ook uw rekening is heden overgeschreven.
Wij geven uw vakmanschap door aan anderen!
Oprecht hartelijke groeten van ons allen.
Wij zijn zeer te spreken over de tent die over onze kuip staat "and made by Schokker Volendam", Perfect!
John MM Awater
 
Voor mijn uit Amerika geïmporteerde Navy tender van 11 meter, had ik behoefte aan een wintervaste ,maar ook voor de zomer te gebruiken, kuiptent.  De tent moest praktisch, sterk en  bij het karakter van de boot  passen..Stoer!.  Na een aantal brainstorm sessies met Frans van de Fa. Schokker aan de haven van Volendam , kon ik de boot voor de werkplaats afmeren en binnen 14 dagen weer ophalen met een supermooie kuiptent. Tijdens de vaart terug naar Edam en het schutten in de sluis bleek de tent zeer praktisch te zijn gemaakt. Zijkanten konden in delen omhoog waarbij toegang tot het dek of de bolders snel te realiseren is.
 
Sterke ritsen, geheel met RVS beugels aan de boot bevestigd maken de kap 1 met de “look” van de US. Navy.!  Jan Smit eat your hart out!
Top,
Ernie Goudriaan, Schardam
  
Geachte heer Keizer,
Tijdens een bezoek aan de beurs “klassieke schepen” afgelopen zondag, trof ik u op de stand van “Jan Schokker’s Zeilmakerij”. Ik raakte met u in gesprek en vertelde met enthousiasme over mijn nieuwe zeilen. Spontaan maakte ik de opmerking:
“Toen ik de eerste keer met mijn nieuwe zeilen ging varen, kreeg ik het gevoel of ik mijn brommer had opgevoerd”. U vroeg mij of u dit op mocht nemen in de “bevindingen van klanten”. Bij deze krijgt u met genoegen toestemming dit op te nemen.
J. Vooijs, Hoorn
 
Aan alle medewerkers van Zeilmakerij en tuigerij,
We willen jullie bedanken voor het maken van de genua, fok enz. En voor de service. De genua kwam in uitstekende staat aan. Hij past en zeilt prima. Allemaal een fijne vakantie en een blije zomer. Groeten vanaf de “Deneb”.
D. en I. Chardet
   
Op het IJsselmeer gezeild met BF 6-7-8 knopen en alles heel gebleven. We hebben weer vertrouwen in de spullen. Bedankt.
G. en T. Saraï
   
Geachte dames en heren,
Vandaag heb ik uw rekening betaald. Met plezier! Mijn complimenten voor de vakkundige wijze waarop u een oplossing hebt bedacht en uitgevoerd voor mijn vlet. Fijn te zien dat er nog bedrijven zijn met toegewijde vakkundige medewerkers, die de wensen van de klant goed kunnen vertalen, snel werken en plezierig zijn in de contacten. Bovendien geldt bij u het uitgangspunt ”afspraak is afspraak”. Kortom, u hebt er een tevreden klant bij die de weg naar Volendam inmiddels weet te vinden en niet zal aarzelen om de goede ervaringen door te geven aan andere watersporters. Vriendelijke groet,
J.G.J. Janssen
 
Nogmaals hartelijk bedankt voor de geweldige service. Groeten vanaf de Sea-Prince,
C. Moesker en G. Denneman
 
Geachte heer de Boer,
Afgelopen week zijn de nieuwe zeilen gemonteerd en gezet. Ze staan er fantastisch bij, evenzo is de afwerking! We konden ze zelf gemaakt hebben! Ook de maatvoering is perfect!
Complimenten en tot over 20 jaar.
R. en R. Pieper
   
Geachte familie Schokker en alle medewerkers,
We willen jullie graag heel hartelijk bedanken voor alle aandacht en zorg die jullie hebben besteed aan onze wensen. Na ¾ jaar, van “dat hebben we niet” en “dat kunnen we niet maken”, was het een verademing om bij jullie binnen te stappen. Blocnote werd gepakt en alles werd met zorg genoteerd. Onderdelen die rap waren kreeg ik al mee, waar Dirk heel blij mee was, vooral de plaat voor het hoofdwant, eindelijk staat het goed. Dan brengt de familie als ze vakantie komen vieren, ook nog spullen mee. De 3e december was de zending op Curaçao, maar de 15e gaf de douane het pas vrij. De pallet was schoon en geen kras, of het zo bij jullie vandaan kwam. Net voor de kerst gaat de mast er weer op. En dan, eindelijk, de 12e februari, gaat het anker omhoog en gaan we het nieuwe grootzeil testen. 30 Mijl tegen de wind, kracht 5, naar Bonaire. Wel Firma Schokker, jullie kunnen trots zijn. Het staat en zeilt geweldig. We zijn er reuze blij mee, dank jullie nogmaals. We hopen dat jullie nog vele jaren zeilen blijven maken. Vriendelijke groeten vanaf de Deneb liggend voor Kralendijk, Bonaire
D. en I. Chardet
  
Hallo Jan,
De rolgenua die jullie voor ons gemaakt hebben is fantastisch! Het is net of we een nieuwe boot hebben, echt waar, zo snel! De huik hiervoor hebben we gewassen. Waarmee kunnen wij de huik waterdicht maken?
Vriendelijke groet,
W. Zadel
 
Beste heren van Schokker,
Hartelijk dank voor de service en het vakwerk dat jullie me geleverd hebben. De dinsdagmiddag dat ik de boot heb opgehaald, zeilde ik aan de wind (NO 4-5Bft) op fok en bezaan vanaf de haven van Volendam aan de wind de Gouwzee uit, zonder het roer aan te hoeven raken. Dat betekent dat wat zeilbalans betreft de hele operatie geslaagd is. Mijn rekenwerk voor zeilpunt en lateraalpunt klopte, maar ook jullie bijdrage klopte, want het spelen met de bezaanschoot om de boot uit te trimmen was een genot. De nieuwe overloop en het grootzeil heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ook daar heb ik alle vertrouwen in.
Vriendelijke groet,
T. Wegman
 
Hallo Frans en anderen,
Die zeilen van Schokker zie je tegenwoordig overal. Na acht zomerseizoenen en een jaar Atlantische Oceaan en Caraïbische Zee doen ze het nog steeds puik.
Groeten en goede feestdagen en jaarwisseling,
I. Kramer
   
Geachte heer/mevrouw,
Afgelopen jaar bestelden wij, Scoutinggroep Livingstone uit Amstelveen, een nieuw zeil voor onze authentieke houten lelieschouw. Een maand geleden konden wij het nieuwe zeil ophalen en afgelopen weekend zat het voor het eerst op onze boot tijdens de “Kaagcup 2002” (wedstrijd waaraan alle Nederlandse topteams met lelieschouwen meedoen). Mede door het nieuwe zeil werd deze wedstrijd voor ons een groot succes. Met een tweetal tweede en een eerste plaats in de heats, werd een eerste plaats overall behaald. Bij deze willen wij u bedanken voor het vervaardigen van een perfect zeilend zeil, waar we nog veel plezier aan zullen beleven. Met vriendelijke groet,
H.M. Schippers
 
Dames en heren van Zeilmakerij Jan Schokker,
Ik wilde u nog even laten weten dat ik zeer tevreden ben met de door jullie geleverde buiskap en stuurstandhuik, echt een stuk vakwerk. Ik kijk dan ook vol verwachting uit naar het nieuwe maindrop systeem. Met complimenten,
E. de Jager
 
Hartelijk dank voor het vlotte en uitgebreide antwoord: ronduit perfect. Groeten van
H. Thomasse
  
Ook namens de kapiteinse willen wij u hartelijk bedanken voor de echt nog bestaande Jan Schokker service inzake de lierveertjes!
Met vriendelijke groet, Tineke en Dick Stijkel
 
 Ik wil jullie graag nog de complimenten geven over de uitstekende service en de geweldige kwaliteit. Van een rolfokhoes gaan er misschien 13 in een dozijn, die van jullie is echter veel doordachter gemaakt met kunststof bescherming bij de haken etc. Helemaal geweldig is de maindrophuik. Jullie hebben als basis de oude gebruikt: maar de plaatsing van de ritsen, de mast aansluiting, de versterkingen etc. zijn vele malen beter doordacht dan die van het origineel. Last but not least de sprayhood: Zelden heb ik zo’n strak resultaat gezien.
Willen jullie mijn complimenten overbrengen naar de zeilmakers?
Met vriendelijke groet,
Menno Smits Maarssen
  

In 2002 vertrokken wij op Sally Lightfoot voor een tocht van 5 jaar langs het Afrikaanse Continent.

Schokker leverde de zeilen voor onze OVNI 435. Daarnaast verzorgde Schokker ook al het canvaswerk: van bimini , huik en buiskap tot de kapjes over de lieren. Twee jaar na vertrek, tijdens een kort bezoek aan Nederland, kochten we ook nog een asymetrische spinnaker. Toen we vertelden dat we hem eigenlijk over drie dagen nodig hadden omdat we daarna al weer terug vlogen, lag die keurig na twee dagen klaar. Zeilen en canvas hebben ons al die jaren, in overwegend tropische omstandigheden, fantastische diensten bewezen zonder noemenswaardig onderhoud. Na vierenhalf jaar scheurde de bimini over een naad uit. Maar ja, het was misschien ook niet handig van ons om die te laten staan bij windkracht 8. Dank team Schokker voor jullie kennis en soepele service.

Groeten,Edo Ankum

Bennekom (juli 2009)

 

 

 Sally Lightfoot in de schaduw...

 

 

Geachte heer Keizer,
Ik wil u hierbij bedanken voor het ongelooflijk plezier dat wij hebben van de wegneembare achterkant van onze buiskap.
 
 
Zoals u al zei, tijdens het zeilen plaatste ik een gedeelte aan de buiskap en mijn vrouw zat heerlijk zonder nat te worden van de regen er achter.
In de haven hoef ik nu niet meer met de punt in de wind te gaan liggen wij plaatsen deze
achter wand en we wanen ons in de serre op onze boot.
Het geeft ons zoveel meer ruimte en plezier als het vervelend weer is.
Ook het zeiltje voor de ingang is heel fijn, als het begint te regenen doen wij dit even naar beneden geen gesjouw meer met de luikjes en als wij deze niet nodig hebben dan ligt deze keurig opgerold op het schuifluik.
Met vriendelijke groet,
Fam. Steenman   (augustus 2009)

Edam

 

 

 
We zijn dit jaar met onze Vollenhovense Bol tot Vsedom (Oostzee,bij Polen) gekomen en genieten elke dag van onze (jullie) geweldige fok

Margriet en Jan Nijman (augustus 2009)

  
Nog een paar foto's van de KoKolishi voor jullie digitale fotoarchief
We zijn heel erg happy met de overkapping.
Met vr.gr. Wim de Boer (september 2009)

 
 
Beste Frans,
Wij lieten in maart 2004 een grote kap door jullie plaatsen op ons motorschip de LIBRA. (jullie kregen daar nog een hele set foto's van)
Op de HISWA vroegen wij jullie om advies hoe die foeilelijke bruinig/witte aanslag a.d. binnenkant te verwijderen. een soort schimmel dachten wij, misschien wel zo logisch, want vooral in het najaar is die aan de binnenkant "kleddernat".
Jullie adviseerden schoonmaken met 1-deel chloor verdund met 10-delen water.
Het resultaat is VERBLUFFEND !!!
We deden dit onlangs met een neutraal wit sponsje, want een doekje geeft allemaal kleine vezeltjes af. Het ziet er serieus weer als nieuw uit!! (op een nauwelijks zichtbaar vlekje hier of daar na)  Kortom... Wij zijn jullie enorm dankbaar voor deze perfecte tip!
Indien er ooit weer zeilmakerij -handelingen moeten worden verricht... weten wij jullie te vinden!
Vriendelijke groeten
Cees Bolier (september  2009)
  
Na een week of zes varen met de nieuwe zeilen wil ik graag even terugkoppelen. Wat een verschil. Het zeilt zoveel beter. Hoger en minder loefgierig. En ook niet onbelangrijk, ze staan ook prachtig. Als ik een paar aktiefoto's heb zal ik ze mailen.
Met vriendelijke groet,
Dick ten Cate, De Groene Galeie, Kroes Boemerang,   mei 2008
  
Beste mensen van Zeilmakerij Volendam.
Clown Peppino reist al 25 jaar door het hele land om z’n shows te vertonen.
Natuurlijk is hij zuinig op z’n dure spullen. Daarom verpakt hij zijn requisiten in de professionele hoezen van de firma Schokker.
Zelfs na jaren veelvuldig gebruik zien ze er nog als nieuw uit, zelfs de ritssluitingen hebben het nog nooit laten afweten OVER KWALITEIT  GESPROKEN!!!!
Met de laatste hoezen voor zijn showwanddecor is hij uitermate tevreden.
Kwaliteit en vriendelijkheid staat hoog in het vaandel van de firma Schokker.
Nogmaals veel dank, Clown Peppino (oktober 2009)